Späť na blog
Rozhovory

Veronika Čiefová: Aké pravidlá a rituály si vytvoriť pri práci z domu?

Tím Skillmea
16.06.2022
4 minúty čítania
Veronika Čiefová: Aké pravidlá a rituály si vytvoriť pri práci z domu?
Veronika Čiefová sa vo svojej firme venuje kariérnym a psychologickým konzultáciám. Človek má často nejaký problém v kariére, nevie sa rozhodnúť ktorým smerom sa vydať, vidí buď viacero alebo žiadne možnosti, či sa necíti motivovaný. 
S Veronikou prostredníctvom rozhovoru hľadajú, čo je pre človeka to pravé. Spolu si kladú otázky ako: Čo vás v minulosti bavilo? Čo vám dávalo energiu? V akom bode sa to zmenilo?. Podľa odpovedí sa snažia prísť na to, ktoré časti života pre neho znamenajú veľa, čo ho vie nadchnúť a čo mu odoberá energiu. 

V podcaste s Veronikou sme rozobrali, čo všetko má vplyv na spokojnosť v práci, duševné zdravie a či je finančné ohodnotenie ten najdôležitejší faktor. V tomto článku sa pozrieme na Veronikine odporúčania na prácu z domu. 

Práca z domu sa stáva čoraz častejším trendom v dnešnej dobe a pre mnohých zamestnancov je to skvelá možnosť ušetriť čas a peniaze za cestu do zamestnania. Avšak, práca z domu môže byť náročnejšia, ak nie je správne zorganizovaná. Aby bolo možné efektívne pracovať z domu, je dôležité vytvoriť si pravidlá a rituály, ktoré vám pomôžu udržať produktivitu a vyhnúť sa stresu a vyhoreniu.

Pravidlá a rituály pri práci z domu
Pravidlá a rituály pri práci z domu

➡️ Aké pravidlá a rituály si vytvoriť pri práci z domu? 

🕒 Časové oddelenie

Základom je vytvoriť štruktúru času, kedy pracujete a kedy oddychujete. Vytvorte si rituály prechodu z jednej fázy do druhej, ako napríklad obliekanie do pracovného oblečenia pred prácou. Je dôležité nepracovať v pyžame.  Sprcha alebo prechádzka po skončení práce tiež vytvára ideálny prechod medzi prácou a oddychom. Niektorí ľudia využívajú aj tzv. "fake commuting", kedy pred začiatkom a po skončení práce z domu nasadnú do auta a prevezú sa dve ulice. 

🏠 Priestorové oddelenie

Ideálne je mať dedikovanú miestnosť na prácu. Domáca pracovňa by sa určite nemala nachádzať v spálni, ľudia majú potom častejšie problém so zaspaním.  Pokiaľ nie je možné vyhradiť na pracovňu celú miestnosť, postačí kút miestnosti alebo napríklad stolička na ktorej sedíte iba počas pracovnej doby.

🛌 Pripravenie mysle na spánok

Je dôležité nepracovať aspoň 2 hodiny pred spánkom a hodinu pred spaním sa vyhnúť pozeraniu do počítača, mobilu alebo televízie. Je lepšie pomaly utišovať myseľ čítaním knihy, alebo pobytom v menej osvetlenej miestnosti, aby sa naladila na spánok.

🧒 Rozdelenie služieb pri deťoch

V prípade, že máte deti v domácnosti počas pracovnej doby, odporúča sa dohodnúť si štruktúru s partnerom alebo partnerkou, kto bude v danom čase "na službe". Keď deti budú niečo potrebovať, tak sa ohlásia doobeda iba na jedného a poobede iba na druhého partnera. Vyhradí sa tak kľudnejšie prostredie, aspoň na nejakú časť pracovného času.

Podcast s Veronikou Čiefovou a Radovanom Debnárom
Podcast s Veronikou Čiefovou a Radovanom Debnárom
Celý rozhovor s Veronikou si môžete vypočuť v tretej časti Skillmea podcastu: Čo vplýva na spokojnosť v práci a sú peniaze najdôležitejšie?, ktorý nájdete na našom YT kanály. Pokiaľ vás zajíma kariérne poradenstvo, odporúčame Veronikin kurz Kreatívne rozhodovanie o kariére. 


Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Filip Škultéty: 5 SEO tipov pre začínajúcich podnikateľov
Rozhovory
26.05.2022
Tím Skillmea

Filip Škultéty: 5 SEO tipov pre začínajúcich podnikateľov

Filip Škultéty je riaditeľ online marketingovej agentúry Glidy. Prednáša na FMK UCM v Trnave a vedie rôzne školenia z oblasti výkonnostného online marketingu. Jeho špecializácia je najmä v SEO optimalizácii pre vyhľadávače, digitálnej stratégii a expanzii ecommerce projektov.[Glidy] ➡️ 5 SEO tipov pre začínajúcich podnikateľov1. Rieš SEO počas výstavby stránky, nie až po jej dokončení „Veľa podnikateľov si dá spraviť najprv stránku a až potom rieši SEO. Niektoré veci v SEO (napr. filtre vo vyhľadávaní e-shopu) idú tak do hĺbky, že je niekedy buď nemožné alebo veľmi komplikované, zdĺhavé a drahé to meniť. Pričom keď sa to developuje, tak sa to dá spraviť rovno správne.“  Filip odporúča okrem rozpočtu na vývoj stránky, vyhradiť si budget na približne 7-8 hodín konzultácií so špecialistom, ktorý investuje čas do analýzy problému, povie vám ako špecifikovať požiadavky, ktoré majú byť v systéme, skonzultuje s developermi ich implementáciu a následne skontroluje web pri jeho odovzdávaní, či to, čo bolo zmluvne podložené, je na webovej stránke implementované.  2. Investuj do svojho obsahu  Ak máš e-shop, nepreberaj texty od dodávateľov ako stovky ďalších tvojich konkurentov. Minimálne tým najlepším produktom sa oplatí vymyslieť originálny popis, aspoň na jednu normostranu.  Investovanie do vlastného obsahu zahŕňa nielen písanie originálnych popisov produktov, ale aj pridávanie vlastných fotografií, videí, recenzií a ďalších formátov, ktoré môžu zvýšiť záujem zákazníkov a zlepšiť zobrazovanie výsledkov vyhľadávania. Unikátny a kvalitný obsah tiež pomáha budovať dôveryhodnosť a autoritu vášho webu, čo môže prispieť k lepšiemu umiestneniu vo výsledkoch vyhľadávania. Je dôležité však nezabudnúť na SEO optimalizáciu tohto obsahu, ako sú správne názvy a popisy obrázkov, meta popisy a kľúčové slová. 3. Nepodceňuj prieskum   Keďže v SEO vidieť výsledky až po nejakej dobe, je dobré na začiatku si zanalyzovať, kam ideš strieľať, než po 6 mesiacoch prísť na to, že si vkladal námahu a peniaze zlým smerom. Analýza zohráva v SEO kľúčovú úlohu.  4. Nájdi to, kde sú konkurenti slepí a kde ty vieš preraziť Hraj tam, kde dokážeš hrať. Ak má konkurencia dobré odkazové portfólio ale obsah stránky na tom nie je úplne najlepšie, bude pre teba zdĺhavé a drahé ich prebiť v odkazovom profile. Investuj viac do obsahu a snaž sa ich predbehnúť v tejto oblasti. Keď prerazíš v častiach, kde je konkurencia slabá, môžeš sa zamerať na ich dobehnutie v silnejších stránkach.  5. Čakaj  SEO je o trpezlivosti. O tom, že investuješ nejakú časť obratu, aby si to zhodnotil o 9-12 mesiacov. Dovtedy treba rátať s PPC reklamami, sociálnymi sieťami a porovnávačmi produktov. [Podcast s Filipom Škultétym a Radovanom Debnárom]Viac SEO tipov od Filipa, nájdeš v druhej časti Skillmea podcastu: Aký ma SEO potenciál pre (online) podnikateľov, ktorý nájdeš na našom Youtube kanály alebo vo Filipových online kurzoch.
Advokátka o online podnikaní a ochrane osobných údajov
Rozhovory
28.04.2022
Tím Skillmea

Advokátka o online podnikaní a ochrane osobných údajov

Barbora Lániková je advokátkou z advokátskej kancelárie Laniková Group, ktorá sa špecializuje hlavne na právne služby pre online podnikateľov. Zaoberá sa službami ako ochrana osobných údajov, IT právo, nastavovanie zmluvných vzťahov s web developermi a zamestnancami, registráciou ochranných známok a všetkým, čo bežný online podnikateľ potrebuje v súvislosti so svojou činnosťou. [GDPR] ➡️ Začnime s GDPR: Na čo by mal dbať bežný podnikateľ s internetovým e-shopom? Pre objasnenie, GDPR je nariadenie o ochrane osobných údajov, ktoré je prijaté na úrovni Európskej únie. Okrem toho máme ešte Zákon o ochrane osobných údajov.  GDPR majú dve roviny:  1. pre bežných užívateľov (fyzické osoby) - GDPR stanovuje ich práva, fyzické osoby tak získali kontrolu nad svojimi osobnými údajmi 2. pre podnikateľov (prevádzkovateľov) - GDPR im ukladá radu technických a administratívnych povinností, ktoré musia splniť. ➡️ „Veľa klientov sa nás pýta, či weby a e-shopy spracovávajú údaje a či sa ich GDPR týka.“Myslia si, že pokiaľ majú iba prezentačný web, s kontaktným formulárom alebo newslettrom, kde získavajú iba e-mail, tak nespracovávajú osobné údaje.  Pravdou je že 99,9% webov sa v skutočnosti osobné údaje spracúvajú. Už len samotný e-mail môže byť osobným údajom, pokiaľ z neho môžeme identifikovať konkrétnu fyzickú osobu.  Spracovávať osobné údaje môžete iba na nejakom pracovnom základe, čiže musíte mať na ich spracovávanie právny dôvod, na základe ktorého si potom viete určiť povinnosti, ktoré s tým súvisia. ➡️ Má zákazník právo na vymazanie všetkých svojich osobných údajov? Na základe nariadenia má dotknutá osoba právo požiadať o ich vymazanie. Vy však nemôžete vymazať úplen všetky údaje, pretože niektoré potrebujete uchovávať 10 rokov na účtovné účely. Pokiaľ to nariaďuje zákon, nejak ich aj naďalej spracovávať budete.  Keď spracovávate údaje na právnom základe súhlasu dotknutej osoby, tak v prípade požiadania o výmaz, ich vymazať musíte.  ➡️ Kto je zodpovedný za únik dát o používateľoch? V prvom rade prevádzkovateľ webstránky je povinný prijať primerané bezpečnostné opatrenia na to, aby zabezpečil ochranu osobných údajov. Pokiaľ neprijal a mohol to zabezpečiť lepšie, tak zodpovednosť nesie práve prevádzkovateľ.  Väčšina prevádzkovateľov si myslí, že pokiaľ nastavia webstránku v súlade s GDPR a zverejnia spomínané dokumenty na web, tak majú splnené všetky povinnosti.  ➡️ Podnikatelia sa musia zaoberať aj súhlasom s používaním cookies. Ako ich rozdeľujeme? Cookies rozdeľujeme na nevyhnutné a na užívateľské a reklamné.  Z hľadiska ochrany osobných údajov sa inak pristupuje k nevyhnutným a inak k užívateľským a reklamným cookies.  Pri nevyhnutných cookies, ktoré sa potrebujeme na bežné fungovanie stránky, súhlas nepotrebujete. Stačí vám teda informačná lišta o spracovávaní cookies.  Pri ostatných potrebujete aktívny súhlas dotknutej osoby. Na lište by ste mali mať uvedenú informáciu o používaní rôznych cookies, tlačidlo “Súhlasím” a ideálne aj preklik, kde sa návštevníci dostanú ku všetkým informáciám.  ➡️ Čo hrozí webstránke, ktorá neinformuje o používaní cookies? Môže dostať pokutu. Úrad ku každému prípadu pristupuje individuálne. Skúma v akom rozsahu boli porušené práva dotknutých osôb, akým spôsobom, aká škoda im mohla byť spôsobená, aký zisk z toho mohol mať prevádzkovateľ.  Bežné pokuty sa pohybujú od 1 000 - 3 000 €, no sú aj prípady, kde sa pokuta pohybuje v desaťtisícoch eur.[Podcast s Baborou Lánikovou a Radovanom Debnárom]Tento článok ukázal len čiastočný obraz toho, o čom sa môžete dozvedieť v našom Skillmea podcaste. Ak ste zvedaví na viac hlbších informácií a zaujímavých diskusií, neváhajte si vypočuť náš podcast. V ňom sa dozviete viac nielen o GDPR a cookies ale aj o registrácií obchodnej známky, duševnom vlastníctve, či e-mailovom marketingu. 
Basgitarista Filip je srdcom nielen muzikant, ale aj zvukár
Rozhovory
08.03.2021
Martina Baumann

Basgitarista Filip je srdcom nielen muzikant, ale aj zvukár

Filip Andel je vášnivý zvukár, milovník hudby a všetkého toho, čo sa okolo zvuku či hudby deje.  Jeho život je plný aktivít, pracuje v RTVS, popritom stíha hrať na basgitaru v skupine Eufory a ešte si takmer každý deň mixuje zvuk a hudbu v nahrávacom programe. Dnes sme sa preto porozprávali s muzikantom a zároveň naším lektorom, ktorý vedie kurz Základy zvuku, aby sme vám priniesli viac zo zákulisia zvuku.  V nasledujúcich riadkoch sa tak dozviete niečo o samotnom kurze a Filip tiež prezradí, čo znamená práca zvukára a ako sa v nej uplatniť. V Learn2Code máš nový kurz Základy zvuku. Čo presne je to za kurz a pre koho je určený? Kurz je zameraný na úplne základy zvuku a zvukárskej práce, hovorovo zvukariny. Čiže,  aká je úloha zvukariny, čo je to zvuk, ako sa šíri, prenáša a spracúva. Kurz je určený primárne začiatočníkom, ale aj mierne pokročilým, či dokonca pokročilým zvukárom. Účastníci sa v ňom dozvedia základné princípy, ktoré je potrebné chápať a dodržiavať pri práci so zvukom pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov. Čiže mohla by som sa napríklad prihlásiť aj ja, i keď nemám vôbec žiadne skúsenosti, ale chcela by som s takým niečím nejako začať?Určite áno, avšak je dobré, ak potenciálneho účastníka odbor zvukariny aspoň zaujíma. Ale nie je to podmienkou, kurz je vedený tak, aby to pochopil aj úplný laik (úsmev). A ako dlho trvá? Koľko času si naň treba vyhradiť?Kurz trvá bezmála tri hodiny. Nuž, zvuk je naozaj obsiahla téma. A to sme iba na začiatku...[Image] Dobre, urobíme si tvoj kurz a čo ďalej? Čo viem  napríklad po jeho absolvovaní konkrétne urobiť?Snažil som sa tento kurz nastaviť tak, aby účastník po jeho absolvovaní dokázal pracovať so zvukom. Minimálne po tej technickej stránke, čo je zhruba polovica nutných schopností. Zvyšok je kreatívna časť a tá je u každého individuálna. Ako príklad môžem uviesť trebárs ozvučenie kapiel v kluboch, nahrávanie v štúdiu, tvorba videí. Ak s tým človek začína a nevie si dať rady so zvukom, verím tomu, že po absolvovaní kurzu sa dokáže pohnúť ďalej. Môžeš nám viac prezradiť o sebe, o tvojej práci, čomu sa venuješ a možno spomenúť aj nejaké tvoje projekty...Už ako dieťa som bol fascinovaný technikou, strojmi, elektronikou. V 15-tich som prepadol láske k hudbe, očarila ma basgitara na metalovom koncerte kapely Helloween (smiech).  No a keď si skombinujeme hudbu a technológie, zvuk bol prirodzenou cestou, o ktorú som sa začal zaujímať. Najskôr som vypomáhal vo firme pri ozvučení koncertov, plesov, festivalov. Neskôr som pracoval v dabingovom štúdiu pre Discovery Channel a odtiaľ moje kroky viedli do RTVS, štúdio Slovenského rozhlasu v Košiciach. Tam pôsobím doteraz. Popri tom som si túžil splniť sen, mať vlastné nahrávacie štúdio. To sa podarilo a v roku 2019 som svoje Clangor Studio otvoril. Popritom sa stále aktívne venujem aj hudbe, hrával som v rôznych kapelách, najvýraznejšie sa v mojom živote zapísali Within Silence, Fictive Marry a aktuálne pôsobím v Eufory. [Image] A čo teda považuješ za svoj najväčší úspech?Ťažko povedať :) Určite bolo pre mňa veľkým úspechom dostať sa do RTVS, kde som okrem práce dostal asi tú najlepšiu školu v oblasti zvuku, vďaka starším kolegom, ktorí sú nesmierne ústretoví a radi sa delia o svoje dlhoročné skúsenosti. Za to som im neskonale vďačný. Takisto považujem za úspech to, že som si dokázal splniť sen a otvoriť vlastné štúdio. Pomaly sa to rozbieha správnym smerom. A ak hovoríme o tvojej práci, čo máš na nej najradšej?No, ono ma to tak všeobecne baví a napĺňa. Ale tak v rámci práce v RTVS je to určite rozmanitosť, každý deň je niečo iné na práci, nikdy sa to nezunuje. V štúdiu je to zas práca s hudbou, stretávanie skvelých muzikantov a práca s nimi, so zvukom, s technikou,  keď to má veľa gombíkov a bliká to, je to super (smiech). Máš aj nejaký nesplnený sen, čo by si chcel ísť robiť? Také dva veľké nesplnené sny, dúfam, že iba zatiaľ,  mám. Prvým je moje štúdio, rád by som pracoval so svetovými umelcami, kapelami a v úžasných priestoroch. Druhým snom je hudba.  Rád by som so svojou kapelou zažil aspoň jedno svetové turné. Čím sa inšpiruješ pri svojej práci? Pravdepodobne je tá inšpirácia pri kreatíve nevyhnutná. Mýlim sa?Áno, jednoznačne je inšpirácia nutná. Muzikantov môže inšpirovať čokoľvek okolo nás, dianie vo svete, príroda, vlastné skúsenosti, myšlienky, sny… Mňa zas inšpirujú samotní muzikanti. Keď prídu s niečím, že “takúto mám predstavu o zvuku, urob to nejak”, tak je to vždy výzva ruka v ruke s inšpiráciou. Okrem toho sa rád nechám inšpirovať ostrieľanými zvukármi, ktorí majú za sebou stovky úspešných hitov. Ich videá sa dajú nájsť na nete, tak tie si tak vo voľnom čase pozerám a učím sa. Pracuješ aj ty na sebe v tom zmysle, že sa učíš ďalej nové veci? Alebo už všetko vieš?Oh...kto už si len môže povedať, že všetko vie? (úsmev) Samozrejme, že sa snažím na sebe pracovať, pri zvuku je to nikdy nekončiaci proces učenia. Jedna vec sú technológie. Každým rokom príde na trh niečo nové, nejaké nové zariadenie, nové postupy a podobne. Čiže to je jedna z vecí, kde sa treba neustále učiť a zdokonaľovať. Popritom, ako som už spomenul, rád si pozerám videá a články od svetových zvukárov, učím sa od nich rôzne postupy, triky a podobne. Ešte by som povedal, že teória je síce super, ale prax je prax. Ako sa vraví, skúsenosť je neprenosná, a preto je lepšie raz skúsiť, než stokrát vidieť, počuť, čítať... Takže to je ďalšia možnosť, ako sa dá na sebe pracovať. Ja osobne sa snažím každý deň otvoriť Cubase (nahrávací program) a niečo si zmixovať. Hoc len tak, cvične, ale stále sa treba držať v kondícii.[Image] Ktoré stránky odporúčaš sledovať ľuďom, ktorí sa zaujímajú o zvuk? Vieš im dať nejaké dobré tipy, resp. možno spomenúť aj zaujímavé aplikácie, ktoré im môžu pomôcť? Je niečo také?Najjednoduchšia odpoveď je YouTube. Ale aby to nevyznelo, že som lenivý... Faktom je, že na YouTube sa dá nájsť nespočetné množstvo kvalitných videí o zvuku. Od základov, cez pokročilé postupy nahrávania či mixáže až po top level mastering. Okrem toho, síce platený, ale skvelý obsah majú stránky ako PureMix alebo Mix With The Masters. Tie obsahujú také kurzy, resp. walkthrough (prepáčte, neviem ako to nazvať slovensky ☺) videá od top svetových zvukárov. Ukazujú v nich, ako mixovali alebo aj nahrávali niektoré svetové hity, ktoré mnohí poznáme aj bežne z rádií. A dá sa teda dnes uživiť podľa teba v tomto odvetví. Kde všade sa totiž taký zvukár môže uplatniť? Ak by si mal urobiť totálne promo tohto povolania, ako by to teda vyzeralo? Fuuu, ťažká otázka :) Je to o šikovnosti, asi ako všade. Nemôžem povedať, že je to úplne jednoduché, má to svoje úskalia. Hlavne na začiatku, ak je človek sám a bez kontaktov, má ťažkú cestu. Ale ja si myslím, že to stojí za to. Zvukár sa môže uplatniť či už v rozhlase, v televízii, pri práci na filmoch, dabing. Potom samozrejme čisto zvukárske odvetvia ako koncerty, festivaly, koncertné kluby a bary, prípadne môže chodiť ako kapelný zvukár spolu s kapelou na každý jej koncert.  Urobiť promo? Ľudia, choďte do toho! Stretnete množstvo zaujímavých ľudí, umelcov, máte možnosť podieľať sa na veľkých filmových projektoch, či na veľkých festivaloch, koncertoch, s kapelami si zažijete kopu srandy. Ja osobne neľutujem ani sekundu, odkedy som sa rozhodol pre túto profesnú dráhu. Foto: Súkromný archív F. A.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách