Design Thinking je ideológiou aj procesom, ktorý sa zaoberá riešením zložitých problémov spôsobom, ktorý je zameraný primárne na používateľa.
V tomto článku vám poskytneme podrobnú definíciu pojmu Design Thinking, presne opíšeme, čo tento proces zahŕňa, a zdôrazníme, prečo je tento prístup dôležitý: Aká je hodnota design thinking a v akých kontextoch je obzvlášť užitočný?
Pozrieme sa tiež na to, ako je možné Design Thinking aplikovať v každodennej práci a aké sú výhody používania Design Thinkingu.
Čo je Design Thinking?
Design Thinking je prístup používaný na praktické a kreatívne riešenie problémov. Je založený vo veľkej miere na metódach a procesoch, ktoré používajú dizajnéri (odtiaľ teda pochádza samotný názov), ale v skutočnosti sa vyvinul z rôznych oblastí – vrátane architektúry, inžinierstva a obchodu. Design Thinking je možné aplikovať na akúkoľvek oblasť, nemusí ísť nevyhnutne o dizajn. Jedným z prvých ľudí, ktorí písali o Design Thinkingu, bol John E. Arnold, profesor na Stanfordskej univerzite. V roku 1959 napísal „Creative Engineering“, text, ktorý stanovil štyri oblasti Design Thinkingu.
Design Thinking je v prvom rade zameraný na používateľa, na ľudí, snaží sa pochopiť potreby ľudí a prísť s účinnými riešeniami na uspokojenie týchto potrieb. Hovoríme tomu prístup k riešeniu problémov založený na riešení (z ang. solution-based approach to problem-solving. Design Thinking sa teda zameriava na dosahovanie praktických výsledkov a riešení, ktoré sú:
technicky uskutočniteľné: môžu byť vyvinuté na funkčné produkty alebo procesy;
ekonomicky životaschopné: podnik si ich môže dovoliť implementovať;
žiaduce pre používateľa: spĺňajú skutočnú ľudskú potrebu.
Čo je Design Thinking proces?
Najskôr sa pozrime na štyri princípy Design Thinkingu, ako ich navrhli Christoph Meinel a Harry Leifer z Hasso-Plattner-Institute of Design na Stanfordskej univerzite.
Štyri princípy Design Thinkingu
Ľudské pravidlo: bez ohľadu na kontext, všetka dizajnérska činnosť má sociálnu povahu a každá sociálna inovácia nás privedie späť k „hľadisku zameranému na človeka“.
Pravidlo nejednoznačnosti: nejednoznačnosť je nevyhnutná a nemožno ju odstrániť ani príliš zjednodušiť. Experimentovanie na hraniciach svojich vedomostí a schopností je rozhodujúce, ak chcete vidieť veci inak.
Pravidlo redizajnu: celý dizajn je redizajn. Zatiaľ čo technológie a sociálne okolnosti sa môžu meniť a vyvíjať, základné ľudské potreby zostávajú nezmenené. V podstate len prerábame prostriedky na splnenie týchto potrieb alebo dosiahnutie požadovaných výsledkov.
Pravidlo hmatateľnosti: uskutočnenie nápadov vo forme prototypov umožňuje dizajnérom ich efektívnejšie komunikovať.
Viac o princípoch Design Thinkingu si môžete prečítať napríklad na tejto stránke.
Na základe týchto štyroch princípov môže byť proces Design Thinkingu rozdelený do piatich krokov alebo fáz: empatia, definícia, idea, prototyp a test. Preskúmajme každý z nich podrobnejšie.
Fáza 1: Empatia
Empatia poskytuje kritický východiskový bod pre Design Thinking. Prvá fáza procesu je venovaná oboznámeniu sa s používateľom a pochopením jeho želaní, potrieb a cieľov.
To znamená, pozorovať ľudí a zapájať sa do nich, aby sme im porozumeli na psychologickej a emocionálnej úrovni. V tejto fáze sa dizajnér snaží odložiť svoje predpoklady a získať skutočné poznatky o používateľovi.
Fáza 2: Definícia
Druhá fáza je venovaná definovaniu problému. Zhromaždíte všetky svoje zistenia z fázy empatie a začnete im dávať zmysel: s akými ťažkosťami a prekážkami sa vaši používatelia stretávajú? Aký veľký používateľský problém musí váš tím vyriešiť?
Keď problém sformulujete do slov, môžete začať prichádzať s riešeniami a nápadmi – čím sa dostávame do tretej fázy.
Fáza 3: Idea, návrh
S dôkladným pochopením vašich používateľov a jasným vyhlásením o probléme je čas začať pracovať na potenciálnych riešeniach. V tretej fáze design thinkingu je čas na kreatívne riešenia.
Existuje mnoho rôznych typov techník generovania nápadov, od brainstormingu a mindmappingu až po bodystorming (scenáre hrania rolí) či ďalšie spôsoby. Ku koncu tejto fázy je potrebné veľký počet nápadov zúžiť na nieľko najlepších, s ktorými budete ďalej pracovať.
Fáza 4: Prototyp
Táto fáza je celá o experimentovaní a premene nápadov na hmatateľné produkty. Prototyp je v podstate zmenšená verzia produktu, ktorá zahŕňa potenciálne riešenia identifikované v predchádzajúcich fázach. Tento krok je kľúčom k testovaniu každého riešenia a zvýrazneniu akýchkoľvek obmedzení a nedostatkov.
Fáza 5: Test
Po prototypovaní prichádza používateľské testovanie, ale je dôležité poznamenať, že toto je len zriedka koniec procesu Design Thinkingu. V skutočnosti vás výsledky testovacej fázy často privedú späť k predchádzajúcemu kroku a poskytnú vám informácie, ktoré potrebujete na predefinovanie pôvodného problému alebo na nové nápady, o ktorých ste predtým neuvažovali.
Účel Design Thinkingu
Dozvedeli sme sa dostatok informácií o tom, ako Design Thinking funguje, poďme sa pozrieť na to, prečo je to dôležité. Existuje mnoho výhod používania prístupu Design Thinking – či už v obchodnom, vzdelávacom, osobnom alebo sociálnom kontexte.
Design Thinking v prvom rade podporuje kreativitu a inovácie. Ako ľudské bytosti sa spoliehame na vedomosti a skúsenosti, ktoré sme nazhromaždili počas svojho života. Vytvárame si vzorce a návyky, ktoré sú síce užitočné v určitých situáciách, ale môžu obmedziť náš pohľad na veci, pokiaľ ide o riešenie problémov.
Namiesto opakovania tých istých osvedčených metód nás Design Thinking povzbudzuje, aby sme zvážili alternatívne riešenia, ktoré sme predtým nepoužili, vyzýva nás na hľadanie nových ciest a nápadov.
Design Thinking sa často uvádza ako zlatá stredná cesta pri riešení problémov – nie je úplne ponorené do emócií a intuície, ale nespolieha sa tiež len na analytiku, vedu a zdôvodnenie.
Ďalšou veľkou výhodou Design Thinkingu je, že na prvé miesto kladie ľudí. Tým, že sa tak intenzívne zameriava na empatiu, povzbudzuje podniky a organizácie, aby zvážili skutočných ľudí, ktorí používajú ich produkty a služby – čo znamená, že je oveľa pravdepodobnejšie, že zasiahnu značku, pokiaľ ide o vytváranie zmysluplných používateľských skúseností. Pre používateľa to znamená lepšie a užitočnejšie produkty, ktoré skutočne zlepšujú náš život. Pre podniky to znamená spokojných zákazníkov a zdravší hospodársky výsledok.
Aké sú výhody Design Thinkingu v práci?
V tejto záverečnej časti vypichneme niektoré z hlavných výhod používania Design Thinking v práci:
Výrazne znižuje čas uvedenia produktu na trh: Design Thinking so svojím dôrazom na riešenie problémov a hľadanie životaschopných riešení môže výrazne znížiť množstvo času stráveného dizajnom a vývojom – najmä v kombinácii s lean a agilným prístupom.
Úspora nákladov a veľká návratnosť investícií: rýchlejšie uvádzanie úspešných produktov na trh v konečnom dôsledku šetrí peniaze podniku. Bolo dokázané, že Design Thinking prináša značnú návratnosť investícií.
Zlepšuje retenciu a lojalitu zákazníkov: Design Thinking zaisťuje prístup zameraný na používateľa, ktorý v konečnom dôsledku zvyšuje zapojenie používateľov a udržanie zákazníkov z dlhodobého hľadiska.
Podporuje inovácie: Design Thinking je o spochybňovaní predpokladov a ustálených presvedčení a povzbudzuje všetky zainteresované strany, aby mysleli mimo zaužívaného rámca. To podporuje kultúru inovácií, ktorá je dôležitá pre každú spoločnosť.
Dá sa použiť v celej spoločnosti: najlepšia vec na dizajnovom myslení je, že nie je len pre dizajnérov. Využíva skupinové myslenie a podporuje spoluprácu medzi tímami. A čo viac, dá sa použiť prakticky na akýkoľvek tím v akomkoľvek odvetví.
Design Thinking môžete začať aplikovať aj v malom. Môžete sa zamerať len na jeden aspekt procesu Design Thinking, ako je napríklad spoznávanie svojich zákazníkov. Ak sa vám napríklad nedarí získať pozitívne recenzie zákazníkov, môžete sa rozhodnúť uskutočniť rozhovory s používateľmi, aby ste zistili, čo vašim zákazníkom chýba.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩