V novom podcaste sme sa rozprávali s Tonym Dúbravcom. Tony je online marketér, tvorca podcastu "Doba digitálna" a newslettru o digitálných novinkách. Je odborníkom na social media a e-commerce, takže dnes sa budeme rozprávať práve o týchto témach.
➡️ Tony, aký silný trend vidíš aktuálne na social media?
Jedným z trendov sú určite krátke videá, ktoré prišli z TikToku a postupne sa dostali na ostatné platformy. Ďalším trendom je influencer marketing alebo iný prístup k obsahu, ktorý sa začína s príchodom TikToku zaoberať viac na kvantitu, nie len na kvalitu.
➡️ Ty si teraz konzultant pre stratégie social media, čomu sa venuješ viac detailne?
Pôsobím ako marketing manažér v Medusa Group, najväčšej gastro spoločnosti na Slovensku. Mojím druhým smerom je zároveň vytváranie tímov pre klientov, ktoré sú zložené z freelancerov. Pracuje s agentúrnymi tímami zloženými z freelancerov a vytvára tím podľa potrieb klienta, kde som v pozícii account manažéra. Okrem toho robí školenia o sociálnych sieťach, prednáša na eventoch a publikuje podcasty a newslettre o digitálnych novinkách.
➡️ Ako vnímaš vývoj infuencer marketingu na trhu? Je dopyt zo strany firiem vyšší?
Je to stále považované za "sexy" pre firmy. Nie každý si však uvedomuje, že to nie je vždy to, čo by mali riešiť. Je to stále buzzword, ale výrazne sa to zmenilo od doby, keď som písal blogy. Táto oblasť nabrala obrovský rozmach a teraz už pre niektorých predstavuje základ ich príjmu. Niektorí ľudia sa totiž živia len tým, že propagujú produkty a služby. Momentálne existujú dve hlavné formy takejto spolupráce. Prvá je, že niekto žije tou značkou, používa ju a je jej ambasádorom. Druhou formou sú influenceri, ktorí v podstate predávajú reklamný priestor.
➡️ Koľko výstupov by si odporučil dohodnúť aby to malo zmysel?
Ak chceš iba zásah, potom má zmysel aj jeden príspevok, záleží aj na tom, koľko času trvá kampaň a koľko máš budget. Väčšina influencerov si účtuje za príspevok, alebo majú nejaký balík príspevkov a stories. Väčšinou sa to iba násobí. Záleží od toho, čo chceš dosiahnuť, či ti stačí jeden príspevok alebo chceš kampaň ťahať dlhšie. Potom by sa možno oplatilo uvažovať o užšej spolupráci s influencerom, nie len o „kúpe reachu.“
➡️ Ako sa pohybujú ceny v influencer marketingu?
Pri influenceroch s 50 tisíc followermi je to suma od 500€ za príspevok. Všeobecne by som povedal že to začína na 250€. Samozrejme sa nájdu influenceri, ktorí ti spravia za 200€ tri príspevky alebo ťa spropagujú za barter. Je to individuálne, každý si svoju prácu váži inak.
➡️ Existuje nejaká databáza, kde si vieš vyhľadať relevantných influencerov na nadviazanie spolupráce?
Existujú aj agentúry, ktoré sa venujú tejto oblasti. Samozrejme, za nejakú províziu. Odporúčam, ak je to v možnostiach, robiť si to sám alebo s niekým, komu dôveruješ a pozná prostredie. Ak si to človek rieši sám, tak spozná ten svet influencerov, pochopí, že to nie je ako nakupovanie v obchode.
➡️ Čo odporúčaš merať pri influencer marketingu alebo čo ty sleduješ, aké metriky?
Na Reach sa dá asi najviac spoliehať. Existujú rôzne spôsoby ako merať výkon spolupráce, ako sú údaje UTM alebo kupóny. Avšak väčšinou ľudí zaujímajú interakcie. Veľa ľudí však nevšíma, či sú to reálne interakcie alebo len nejaké boty. Autenticita teda môže byť ťažko overiteľná. Engagement rate môže byť dôležitý, ale nemusí byť relevantný. Keď sa robí s viacerými influencermi, je vhodné porovnať výkony jednotlivých influencerov a podľa toho sa potom rozhodovať, s kým sa bude robiť ďalej. Avšak keď sa robí len s jedným influencerom, je ťažko posúdiť, či to bolo dobré alebo nie, je to skôr pocitové.
Pre viac z rozhovoru s Tonym si vypočujte Skillmea podcast: #10 Aké sú trendy v social media marketingu?.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩