Izometrický dizajn: 3D objekty zobrazené v 2D priestore
Ľudovít Nastišin
10.06.2021
4 minúty čítania
Vo svojej podstate predstavuje izometrický dizajn spôsob, akým zobrazujeme trojrozmerné objekty v dvojrozmernom priestore. Izometria však nie je to isté ako perspektíva, ktorá je zvyčajne úzko spojená s realistickým umením. Hlavným dôvodom je to, že nemá žiadny „miznúci bod“ (vanishing point). Práve to umožňuje izometrickým tvarom zachovať si kompozíciu bez ohľadu na to, kde človek stojí alebo sedí pri pozorovaní izometrického dizajnu.
Možno si si všimol izometrické reklamy, v digitále alebo infografikách, či vo svojich obľúbených videohrách a ilustráciách. Izometrické umenie dáva dizajnérom nečakane široké spektrum možností. A pretože je založené na tvaroch, izometrické kresby sa vytvárajú prekvapivo jednoduchým procesom. Je to tiež veľká sranda! Väčšinou...
Ako vytvárať izometrické dizajny
Dizajn je izometrický iba vtedy, ak kopíruje izometrickú mriežku. Tú tvoria vertikálne čiary, ktoré zostávajú pri postupe zvislé a všetky vodorovné čiary sú sklonené o 30 stupňov. Toto sa tiež nazýva pravidlom 120 stupňov. To hovorí, že uhol medzi osami X, Y a Z musí byť spolu 120 stupňov.
Dizajn sa musí sa riadiť izometrickou mriežkou
Dizajn nemôže obsahovať zbiehajúce sa čiary
Zvislé čiary zostávajú zvislé, zatiaľ čo vodorovné čiary majú 30 stupňový sklon
Os X, Y a Z spolu tvoria spolu až 120 stupňov
Kedy použiť izometrický dizajn
Izometrická projekcia je pre dizajnérov veľmi užitočná - najmä architektov, priemyselných a interiérových dizajnérov, pretože je ideálna na vizualizáciu miestností, produktov či infraštruktúry. Je skvelým spôsobom, ako rýchlo otestovať rôzne dizajnérske nápady.
Existuje množstvo ďalších situácií, v ktorých je izometrická projekcia užitočná. V systémoch orientácie napríklad v múzeách alebo galériách môžu izometrické nástenné mapy ukázať návštevníkom, kde sa v budove nachádzajú, čo sa deje inde a ako sa tam dostať.
Niektoré z najlepších infografík používajú izometrickú projekciu, ktorá im umožňuje zobraziť viac informácií, ako by bolo možné na 2D výkrese. A dokonca aj logá používajú tento prístup na vytvorenie efektu priestorového efektu.
Isometric case study: Monument Valley
Keďže pohľad v tejto hre má jediný bod, ktorý sa nikdy nepohybuje, objavili sa tu zaujímavé problémy týkajúce sa manipulácie perspektívy. Aj keď sa zdá, že chodník alebo most vedie na prvý pohľad do slepej uličky, rýchle otáčanie mapy ukazuje cestu vedúcu na nové miesto. Vďaka tomu je v hre veľa hlavolamov, ktoré sa zdajú buď nemožné alebo príliš jednoznačné. No ani jedno nie je pravda. Je to len komplikovanejšie, ako sa na prvý pohľad zdá.
A aby tento efekt mohli dosiahnuť, všetko sa muselo presne zoradiť v rôznych uhloch. Preto sa vývojári rozhodli položiť hru do 30-stupňovej izometrickej mriežky. To znamená, že každý uhol, ktorý vidíte, je buď 30 stupňov, 120 stupňov alebo úplne zvislý, čo sme si už vysvetlili vyššie.
Izometrický dizajn je skvelá technika na oživenie 2D flat dizajnu. Prirodzenou výhodou je, že grafiku pomocou izometrickej projekcie vnímame jasnejšie a veľmi dobre sa v nej vieme orientovať.
Izometrické vzory vytvárajú realitu, v ktorej môžeme vnímať veci také, aké sú. Divné, ale funkčné. A práve to z nej robí vynikajúci doplnok k alternatívam dizajnu, ktoré už máš vo svojom portfóliu.
Som digitálny kreatívec (problem solver), ktorého špecializácia je "kreatívny kitbash". Táto profesia neexistovala, dokým som si ju nevymyslel, pretože práve to ma vystihuje najviac. Ide o schopnsoť kombinovať digitálne skilly (3D, 2D, animácia, VFX, generative AI, ilustrácie,...) s cieľom vytvoriť čo je treba a to bez ohľadu na zadanie.