Rozhovory
01.03.2018
Skillmea
Predstavujeme nových lektorov Tomáša a Samuela
Tomáš Sokol a Samuel Švolík sú kolegovia z digitálnej egentúry ecake. Obaja sú PPCčkári ako lusk, a preto sme s nimi pripravili online kurz na reklamný systém Google AdWords. Chalanov sme vyspovedali, môžeš sa teda dozvedieť viac o nich, o tom, ako začínali a aké sú ich rady pre začínajúcich online marketérov.
Ahojte Tomáš a Samuel, vítame vás u nás, v Learn2Code. Ste našimi novými lektormi, tak sa nám na začiatok predstavte.Tomáš Sokol (T.S.)
Ahoj :)
Okrem toho, že najbližším povolaním bude manžel, vnímam sa ako pozitivistu, umierneného workoholika, cestovateľa, večného študenta, marketéra, raz aj tanečníka latino, karatistu, zen-budhistu, jogína a preferenčného vegetariánaň
Samuel Švolík (S.Š.)
Ahojte,
ak by ste ma chceli stretnúť, odporúčam lesy, lúky a háje. Inak som občas príliš realista, často príliš slniečkár, nastupujúci workoholik a asi najmenej kvalifikovaný magister matematiky. Oh, a v lete nesmie chýbať detský letný tábor, kde už viac ako 10 rokov robím vedúceho. Odporúčam - indiáni.sk
Kde teraz pracujete? Predstavte sa nám aj po pracovnej stránke.T.S.
Momentálne šéfujem oddeleniu accountov v digitálnej agentúre ecake, s.r.o., kde som pôvodne aj začínal ako junior PPC špecialista. Postupne som začal viac riešiť biznis stránku veci a prešiel som bližšie do kontaktu s klientmi. Keďže som si za ten čas spravil veľký prehľad o všetkom, čo je v online svete, bolo to veľkou výhodou pri komunikácii s klientmi a doteraz z toho čerpám.
S.Š.
V tejto chvíli sa pohybujem hlavne v online agentúre ecake s.r.o., snažím sa byť online špecialistom s čo najširším záberom. Začínal som ako PPC stážista, teraz som teamleader nášho skromného PPC tímu. Okrem toho vo voľnom čase konzultujem so všetkými kamarátmi ich projekty, či už ide o luxusné handmade kabelky, detské tábory, blog Elona Muska alebo milión ďalších… mal by som si možno trocha vydýchnuť.[Tomáš a Samuel z digitálnej egentúry ecake]
Čo sa vám na vašej práci páči najviac?T.S.
Je toho viac. Dynamické prostredie, nové technológie, skvelé neformálne prostredie, veľa humoru a zaujímavých projektov. Hlavne ma baví, že je tu veľa priestoru na realizáciu a kreativitu.
S.Š.
Neformálnosť, kreativita, strategické plánovanie,možnosť realizácie niekedy fakt šialených nápadov. Takisto je fajn, že všetko, čo robím, viem podložiť číslami.
U nás ste lektormi online kurzu Google AdWords. Ako ste sa k tomuto dostali?T.S.
Bavilo ma vždy vystupovať pred ľuďmi a zdieľať know-how. Začal som chodiť na konferencie, prednášky a pod. Prirodzene som sa tak dostal aj ku kurzom, ktoré som pôvodne poznal z užívateľskej strany ako samouk :)
S.Š.
Úprimne? Náhodou. Súhlasil som ale hlavne z dôvodu, že ma vždy bavilo učiť.
Čo všetko môže dať spomínaný online kurz tomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?T.S.
Určite mu dá prehľad o tom všetkom, čo sa v AdWords nachádza, dostane sa do obrazu, čo všetko môže s AdWords robiť a dostane ho to na správnu dráhu, ak chce ďalej pokračovať v kariére týmto smerom.
Ako by ste opísali PPC kampane na Slovensku? Je to rozdielne napríklad v porovnaní so zahraničím?T.S.
Na Slovensku vidím, že každým rokom značne pribúda reklám vo vyhľadávaní, čo odzrkadľuje rastúci online trh a to, že pribúda aj online špecialistov, ktorí tomu rozumejú. Texty sú omnoho bohatšie, zmysluplnejšie, ale stále je vidieť, že sa v dostatočnej miere nevyužívajú všetky rozšírenia, ktoré AdWords ponúka. Keďže nemáme Google Shopping a niektoré ďalšie produkty, máme obmedzenejší výber toho čo dokážeme do reklamy pustiť. Oproti zahraničiu smerom na západ máme stále nižšie ceny za preklik a práve naopak, často keď ideme smerom na východ, vidíme tam ceny nižšie. Ešte stále môžeme využiť niektoré oblasti, kde konkurencia nie je taká vysoká a dá sa preraziť.[Tomáš s kolegami z agentúry ecake]
Sledujete aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako ste na tom?T.S.
Sledujeme všetko, aby sme sa udržali v biznise a dokázali klientom vždy ponúkať najlepšie riešenia na trhu. Myslím, že by to malo byť automatické u každého, kto chce v tomto biznise pôsobiť.
S.Š.
Bez toho by biznis veľmi nešiel :D Podľa môjho názoru sme na tom nadpriemerne dobre ;)
Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v tejto oblasti a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na PPC kampane. Vnímate to tak aj vy?T.S.
PPC špecialista sa na Slovensku stáva nedostatkovým artiklom. Hľadáme ich do agentúr, či do firiem. V zásade teraz platí, že najlepšieho si vychováte sami a zatiaľ je úroveň stále nízka na to, čo trh potrebuje, keď niekto opustí školu.
S.Š.
Bojím sa, že toto sa časom zmení. Predsa len na Slovensku je momentálne niekoľko stoviek digitálnych agentúr.
Je táto práca dobre zaplatená? :)T.S.
V porovnaní s priemerom na Slovensku si myslím, že áno. Plus, keď si k tomu zoberiete nejaké tie "side joby", dá sa žiť :)
S.Š.
Áno aj. Otvára dosť veľa možností na zárobok pomimo ;)
Na druhej strane komunita PPCčkarov veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne online marketingové pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície?T.S.
Ako som spomínal vyššie, práve mám pocit, že nie je dosť kvalifikovaných ľudí na tieto pozície. Plus do budúcna nebude stačiť ovládať len slovenské PPCčko, ale treba sa orientovať aj na zahraničných trhoch.
Aké sú najčastejšie chyby pri práci PPC špecialistu?T.S.
To je veľmi individuálne. Povedal by som, že sa ešte málo robí s automatizáciou práce + workflow práce, kde sa dá mnohým chybám predísť tým, že si dobre nastavím monitoring, reporting a frekvenciu kontrol účtov. Chce to mať dobrý systém práce, potom tých chýb nebude veľa :)
S.Š.
Keď si myslí, že má pravdu a že si poriadne skontroloval všetky nastavenia. Vždy sa nájde niečo, čo sa dá prehliadnuť.
Pýtajú sa vás napríklad vaši priatelia na to, ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávate im rady?T.S.
Vždy, keď sa spomenie, že robím v agentúre :) V duchu "treba si pomáhať" vždy niečo poradím, keď však už niekto chce pravidelnú starostlivosť o účet, vždy to zaberie niekoľko hodín času, a to má svoju hodnotu, takže je na mieste poskytnúť protihodnotu (nemusia to byť len eurá :P )
Ono je to aj o zodpovednosti, že robím s reálnymi peniazmi niekoho. Odporúčam často, že je lepšie si to dať profi nastaviť, lebo v AdWords sa dá naozaj aj utratiť dosť peňazí za nerelevantné výsledky.
S.Š.
Nonstop. Už ma to prestáva baviť.
Čo by ste poradili všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s PPC kampaňami alebo online marketingom, ale chceli by nejako začať?T.S.
Určite to, aby si najprv pozreli online kurz AdWords, študovali pomocné materiály a nebáli sa experimentovať. Ideálne je získať si taký, povedzme osobný pocit zodpovednosti voči peniazom. Buď si začať robiť nejaký vlastný mini projekt alebo pomôcť niekomu blízkemu, aby človek mal reálnu skúsenosť s tým, aká je cena reklamy na internete a získal snahu dostať čo najviac z daného budgetu.
S.Š.
Konzultácie s niekým. Možno spoločnosť dotyčného vôbec nepotrebuje online reklamu, len počul, že je to trendy a potrebné. Inak jednoznačne nerobiť to bez prejdenia si kurzom. Pokiaľ človek nepozná všetky triky Googlu, ako z nás vytiahnuť peniaze, môže na tom dosť prerobiť.
Chalani a ešte prezraďte vaše plány do budúcnosti.T.S.
Mojim najbližím plánom je spraviť tak dobrú kampaň, že s ňou vyhráme v súťaži :)
S.Š.
Rozbehnúť nejakú značku :) Akúkoľvek! Čo najskôr :D
Vďaka za rozhovor a tešíme sa, že s vaším kurzom vychovávate nových PPC špecialistov a machrov na Google AdWords.