Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pre začiatočníkov
Martina Baumann
22.05.2017
10 minút čítania
Do tímu lektorov Learn2Code sa pridal Martin Šimo, ktorý je podpísaný pod náš nový kurz Google Analytics pre začiatočníkov. Ako sám hovorí, má s online vzdelávaním výborné skúsenosti a odporúča túto formu skutočne každému. Porozprával nám viac o Google Analytics a marketingovej analytike ako takej.
Na úvod sa nám prosím predstav, čomu sa presne venuješ?
Ahojte, som Martin a robím, čo mám rád. Potom hľadám spôsob, ako to použiť pre biznis. Pre tento rozhovor je najrelevantnejšia marketingová analytika. Toto je široký pojem, pod ktorý v mojom slovníku spadá analýza správania užívateľov, zákazníkov, kampaňových nákladov a ďalších vecí, ktoré súvisia s digitálnym biznisom.
V princípe ide o prácu s ľuďmi a číslami. Ľudia, ktorí majú potreby, požiadavky a svoje vzorce správania. Plus čísla, ktoré používam ako meradlá pre všetky tieto veci, aby som ich vedel vyhodnocovať a optimalizovať.
V Learn2Code sme spustili nový online kurz Google Analytics a ty si jeho lektorom. Ako vnímaš túto pozíciu?
Ako veľkú zodpovednosť. Ide o môj prvý online kurz a snažil som sa ho pripraviť tak, aby odovzdal čo najviac vedomostí a skúseností. Sám mám s online vzdelávaním výborné skúsenosti a ak sa mi podarí odovzdať skúsenosti ďalej, budem veľmi rád.
Ak nie, tak si rád vypočujem feedback. Aby som zlepšil kurz pre nich aj ďalších študentov.
Spomínaný online kurz je vhodný pre začiatočníkov. Je to naozaj o tom, že si ho môže urobiť aj niekto, kto v živote nevidel Google Analytics a vlastne netuší, čo to je?
Najviac hodnoty z kurzu bude mať študent, ktorý vie čo Google Analytics je, ale nemá s ním žiadne alebo takmer žiadne praktické skúsenosti. A chce to zmeniť. To je najdôležitejšie.
Čo sa týka úkonov a klikačiek, kurz začína vytvorením účtu, čiže najzákladnejším prvým krokom. Postupne v kurze predstavujem celé rozhranie a ukazujem pokročilejšie možnosti práce s dátami. Takže sa dostaneme aj k zložitejším reportom, ich automatizácií a importom vlastných dát.
Tí, ktorí už majú základy Google Analytics, respektíve sú pokročilí, sa v tomto kurze zrejme nenájdu. Alebo je kurz vhodný aj pre nich?
Túto odpoveď zistí každý podľa verejne dostupnej osnovy. V kurze sú veci, ktoré nemusí ovládať úplne každý. Napríklad to, ako sa nastavujú konverzie pomocou eventov alebo import vlastných dát.
Na druhej strane platí, že kto sa vie pýtať tie správne otázky, nájde všetky odpovede aj na Googli. Cieľom kurzu preto nie je Google nahradiť, ale skôr oboznámiť študentov so všetkými možnosťami rozhrania a ukázať ich na konkrétnych príkladoch.
Podobne ako Morfeus v Matrixe sa im snažím ukázať dvere. Prejsť cez ne musia študenti sami.
Čo týmto kurzom môžem získať? Čo všetko budem vedieť urobiť po absolvovaní kurzu?
Nastaviť základné aj pokročilé merania pre jednoduché aj zložitejšie webové projekty. Čiže od webovej stránky, ktorá ponúka tri služby až po zložitejší portál typu Learn2Code.
Ak si majiteľka projektu, tak ti to umožní pozrieť sa detailne na zúbok návštevníkom tvojho webu aj výkonností tvojich marketingových kampaní. Uvidíš, na čo míňaš koľko peňazí, akých návštevníkov ti konkrétne kampane nosia a aj to, ktoré kampane sú najziskovejšie.
Ak si zamestnanec agentúry alebo freelancer, budeš tieto analýzy vedieť spraviť pre svojich klientov. Ukážeš im, prečo tvoje kampane sú tie správne a najlepšie. Alebo zistíš, že nie sú a zlepšíš ich.
Ak nie si ani jedno, tak ti kurz dá zdravý analytický základ pre obe role.
Znamená to, že si môžem potom do životopisu uviesť, že ovládam základy Google Analytics, alebo si tam kľudne môžem dať, že ovládam Google Analytics?
Áno, môžeš si uviesť, že Google Analytics ovládaš. Budeš oboznámený so všetkými hlavnými možnosťami a funkciami. Pri konkrétnom zadaní sa vždy budeš môcť ku kurzu vrátiť a pozrieť si, čo sa ako nastavuje.
Dôležité je vyskúšať si všetky nastavenia a možnosti na vlastnom príklade. Tak sa pri kurze naučíš najviac.
Všeobecne sa hovorí, že v IT treba neustále sledovať trendy, platí to aj napríklad u Google Analytics? Menia sa tam veci rýchlo, ak sa vôbec menia? Alebo je to stále o tom istom?
100%! Navyše je analytika takou zvláštnou hybridnou rolou. Aby si svoju prácu robil dobre, musíš mať prehľad nielen o nástroji samotnom, ale aj o celospoločenských trendoch.
Napríklad rast návštevnosti z mobilov. Môžeš si ho všimnúť na vlastných dátach. Nájdeš ho podľa toho, že tento segment tvojich zákazníkov má nižšiu mieru konverzie. A začneš robiť kroky, aby si to opravil. Napríklad vytvoríš responzívny web.
Ideálne však je, ak už si o tomto trende vedel skôr. Čakal si, že príde a bol si na neho pripravený. Buď preto, že si o ňom čítal alebo si všímaš správanie ľudí okolo seba.
Ja sa napríklad často v električke pozerám ľuďom do mobilov. Beriem to ako súčasť mojej práce, pretože ma zaujíma v akých aplikáciách trávia čas a čo v nich robia. To viem potom využiť a pripraviť sa na zmeny v ich správaní.
Na druhú stranu si treba uvedomiť aj to, že niektoré veci sa nemenia. Ľudia budú stále ľuďmi. Aspoň dokým z nás nebudú roboty. A toto je tiež veľmi dôležité. Vždy budeme preferovať krajšie pred škaredým, rýchlejšie pred pomalým a kvalitu pred pozlátkom.
Je podľa teba na Slovensku dostatok profesionálov v Google Analytics? Je tu silná konkurencia? Musíš mať „ostré lakte“?
Ťažká otázka. Zatiaľ je veľmi málo firiem, ktoré sa webovej analytike venujú naplno. Je to však veľmi rýchlo rastúci segment. Hlavne u veľkých klientov, ktorí majú dát veľa a začínajú ich využívať.
Teraz, v máji 2017, je podlľa mňa veľká príležitosť začať sa webovej analytike venovať. Tento trh bude v najbližších rokoch iba rásť. Od veľkých klientov postupne aj k stredným a menším. A ak sa niekomu podarí vybudovať si silné meno, tak bude mať vyhraté.
Výzvou je zatiaľ menší dopyt. Je náročnejšie nahovoriť stredných a menších klientov, aby sa tomu venovali. Aj kvôli tomu, že dobrá analytika odhaľuje nepríjemné problémy. Keď niekto investuje 5 000 eur do nového webu, väčšinou nechce počuť, že je zlý a nefunguje.
Preto sa analytika väčšinou ponúka ako doplnková služba k niečomu inému. Či už výrobe webov alebo marketingovým kampaniam. A tu je aj najväčšia príležitosť na uplatnenie pre absolventov kurzu. V agentúrách, ktoré ponúkajú digitálne služby a vďaka analytike chcú rásť.
Poďme teraz k tebe. Máš nejaký vzor, ktorý ťa inšpiruje? Osobu, ktorá je pre teba motivátorom? Ak áno, prečo práve on/ona?
Mám ich veľa. Ak mám spomenúť iba jedného, tak určite Gary Vaynerchuk. Vedie online marketingovú agentúru v New Yorku a zdieľa obrovské množstvo svojich vedomostí a skúseností. Dokonca vešia na YouTube každý deň vlog.
Vďaka nemu môže hocikto nazrieť do života CEO firmy, ktorá za 7 rokov narástla z 25 na 700+ zamestnancov a má obrat cez 150 miliónov dolárov. Odporúčam ho sledovať každému, koho zaujíma marketing, predaj, ľudské správanie, vedenie firmy alebo potrebuje pravidelnú dávku motivácie.
Aké sú tvoje skúsenosti s prácou v IT oblasti? Čo ťa baví najviac a kde sa vidíš o nejaký čas? Máš nejaké konkrétne plány?
V IT oblasti nerobím, venujem sa online marketingu. Jediné čo mam s IT spoločné je zopár klientov, pre ktorých sme robili.
Momentálne ma najviac zaujíma psychológia a leadership. Sú to pre mňa ďalšie kúsky do mozaiky rastu. Prečo je dôležitá vízia a čo to vlatne je? Ako zistiť, či má biznis šancu na úspech alebo nie? Čo urobiť preto, aby celý biznis fungoval lepšie a mohol rásť? Tieto otázky sú dôležité pre nás aj pre našich klientov.
Čo sa týka budúcnosti, snažím sa nemať očakávania a byť otvorený možnostiam. Zatiaľ sa mi to vždy vyplatilo.
Martin je lektorom online kurzu Google Analytics pre začiatočníkov, ak chceš s Google Analytics začať, ale nevieš kde, tento kurz je pre teba ako stvorený. Ak máš na Maťa nejaké otázky, napíš ich do komentárov.
Martina Baumann
Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem.