Rozhovory
20.01.2016
Skillmea
Predstavujeme Borisa Mičeka - lektora kurzu Visual Design v Trnave
Boris začínal ako grafik pred asi 8 rokmi pri jednoduchej online grafike a postupne sa preorientoval aj na offline a DTP. Tieto formáty sú mu sympatickejšie a páči sa mu, že výstupom práce je niečo hmatateľné. Čoskoro to budú dva roky, čo zarezáva v trnavskom grafickom štúdiu Provocation Bureau, kde sa primárne venuje tvorbe tlačových materiálov a corporate identity. Venuje sa aj webovej grafike a bude vašim lektorom kurzu Visual Design v Trnave.[Image]
Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?
Napriek tomu, že sa grafike venujem asi 8 rokov, najviac skúseností som mal možnosť získať za posledné 2 roky v Provocation Bureau. Dovtedy som bol viac-menej samouk a učil sa veci za behu. Až v PB som získal aj mentorov, vďaka ktorým sa moja práca hlavne čo sa DTP týka posunula o niekoľko levelov vyššie. Ešte stále si búcham hlavu, keď si spomeniem, ako som niektoré veci zvykol robiť a aké jednoduché riešenia existujú a stále objavujem nové a nové. Vždy sú to také príjemné obavy a človek má pocit progresu. Za tých 6 alebo 7 rokov, čo ma grafika aj živí, som mal možnosť pracovať pre rôzne značky či už do veľkosti alebo odvetvia. Také, čo mi najviac utkveli v hlave a sú známejšie napr. Billa, Avon, HP, Pribináček, VW Slovakia, Nafta, Chemolak a mnoho ďalších. V podstate každý projekt ma niečo naučil a pokiaľ mám viac času, rád riešim s reálnym zadaním aj alternatívny spôsob riešenia pomocou techniky, ktorú neovládam, aby som sa niečo naučil.
[Image]
Ako si sa stal grafickým dizajnérom?
Ono to bola v podstate náhoda. Keď som skončil ako programátor a s kamarátmi sme zabŕdali do gastro priemyslu, prišla možnosť riešiť veci, ktoré ma ku grafike dostali. Mal som už našťastie základy, keďže môj vtedajší spolubývajúci bol grafik, tak som sa pri ňom niečo naučil po večeroch. Začalo to vizitkami, navigačnými tabuľami a postupne sa to už začalo nabaľovať. Prišli prvé letáky, postery, brožúry atď. Tu som už pochopil, že to je niečo, čomu by som sa chcel venovať a ostal som pri tom doteraz. Stále to ale neberiem ako prácu, ale skôr šťastie, pretože žijem z toho, čo ma teší a to je super pocit.
Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny?
To je rôzne. Ale asi zo sveta :) Určite je primárnym zdrojom internet, behance, dribbble. Častokrát je to ale zavádzajúce, po inšpiračnej seanse mám víziu v hlave, začnem to robiť a väčšinou som s tým nie spokojný. Prvý nástrel beriem ako povinnú jazdu, ktorá je odpadová, ale už počas toho rozmýšľam, ako by to mohlo byť, prípadne čo z toho čo som spravil, by som vedel recyklovať. Odložím si to vzadu niekde v hlave a vytiahnem pri inom projekte. Okrem toho rád pozerám okolo seba v offline svete, tam sú hlavnou inšpiráciou knihy, časopisy a mám tiež veľmi rád architektúru, ktorá je pre mňa tiež veľkou inšpiráciou.
[Image]
Môžeš nám v skratke povedať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň?
Ako kedy, záleží od toho, v ktorej časti roku sa nachádzam. Väčšinou sa snažím tak okolo pol ôsmej vyliezť z postele. Očlovečiť sa, ak doma niečo nájdem, tak to zjem, ale väčšinou nie. Potom sa presuniem do práce, to je tak do 8:30. Najneskôr do 9:00 sme tam všetci a ideme si prejsť úlohy na daný deň. Potom väčšinou riešim prioritné veci. Ak sa niečo nestihlo, alebo treba poslať obratom. Ako každý aj ja milujem klientsku klasiku "Včera bolo neskoro". Nakoľko som pravdepodobne neraňajkoval, už okolo 11 klepem a burcujem na obed. Okolo druhej sa dostávam k tomu, čo som chcel robiť ráno. Väčšinou sa mi podarí medzi piatou a siedmou ísť domov. Večer doma ak mám chuť pozriem ešte nejaké tutoriály, prípadne telka a xbox. Samozrejme, sú niektoré mesiace, keď do práce odchádzam skôr a domov idem v noci. Ale to pozná asi každý, kto pracuje v agentúre.
Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu?
Asi nič špeciálne. Väčšinou si vystačím s balíkom Adobe - InDesign, Photoshop a Illustrator. Snažím sa teraz zabŕdať do After Effects a Premiere, prípadne Blender. Keď potrebujem poradiť s farbami, idem na colourlovers.com. A keď sa mi nechce vymýšľať koleso, tak na Shutterstock, prípadne nejake freestock. Neprežil by som určite bez Dropboxu, keď pracujem z domu a potrebujem zdieľať súbory. Čo sa týka hardwaru, tak v práci aj doma mám iMac.
[Image]
Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?
Super vec je vymýšľať si vlastné projekty, na ktorých sa môžu učiť. Hlavne nepreceňovať svoje schopnosti a možnosti pri prvých realizáciách pre klientov, ale triezvy pohľad na svoju prácu. Za mňa by bola ideálna juniorská pozícia v agentúre, kde sa môžu veľa naučiť pracovným návykom a majú sa od koho učiť, čo je viac ako rôzne články alebo videotutoriály. Feedback na prácu je tam okamžitý a posunie vás rýchlejšie vpred. Pokiaľ by chcel ísť niekto cestou freelancovania, tak určite portfólio, aby vedel osloviť klientov. Zo začiatku je možné robiť pre rodinu, kamarátov a známych alebo pro bono. Určite by ste narazili na neziskovku, ktorá by vašu pomoc ocenila. Samozrejme univerzálna rada neexistuje, pretože nie je grafik ako grafik. Je iné sa venovať retuši, iné ilustrátor a iné online grafik. Je dobré si vybrať, čo vlastne chcete robiť a tomu sa venovať naplno, samozrejme ovládať aj iné smery je len výhoda. Celé to však stojí na kvalite práce, nemusí byť hneď dokonalá, malo by však v nej cítiť napredovanie.
[Image]
Ak by si si mal vybrať, na ktoré svoje dielo si najviac hrdý a prečo?
Hrdý je skôr nepresný výraz, čo cítim pri niektorých projektoch. Nazval by som to, že ma niektoré projekty tešia viac ako iné. Mám taký svoj bucket list grafických prác, ktoré by som chcel absolvovať. Jedným z takýchto klientov je aj Chemolak, pre ktorého som mal možnosť navrhovať dizajn obalov produktov. Je to značka, ktorú som začal vnímať už dlho predtým, než som vedel, čo budem robiť a ich produkty využíval pri prácach na chate s otcom, takže môj pohľad na značku má aj iný podtón. Veľmi ma bavila práca pre Nafta a.s., ktorej sme navrhovali stolnú hru, poprípade ešte logo hokejového mužstva, ktoré má VW Slovakia. Ale ak by bola jedna vec, na ktorú som naozaj hrdý, je náš team v Provocation Bureau a naši klienti. Pretože žiadnu z mojich prác by som v podstate neodovzdal v takej podobe bez spoločných konzultácií so snahou odovzdať čo najlepší výsledok.
Chceš sa Borisa niečo opýtať? Napíš svoju otázku do komentára. Ak sa chceš prihlásiť na kurz Visual Design, klikni sem.