Späť na blog
Vzdelávanie

Programovanie učí deti premýšľať

Skillmea
07.11.2013
3 minúty čítania
Programovanie učí deti premýšľať

Možno sa pýtate, prečo by sa mali deti učiť logicky uvažovať, veď je veľa múdrych ľudí, ktorí sa naučili premýšľať aj bez formálnej výučby logiky. Okrem toho mnohé štúdie ukazujú, že deti sa stávajú lepšími žiakmi, keď sú povzbudzované vysvetliť ako riešiť problém. Je teda možné, že budú objavovať princípy logiky spontánne, len vďaka tomu, že diskutujú s ostatnými.
Výskumy však naznačujú aj niečo iné. Snáď najlepším spôsobom, ako podporovať kritické myslenie u detí, je naučiť ich týmto zručnostiam. Štúdie ukazujú, že študenti sa stávajú výrazne lepšími v riešení problémov, keď ich podporujeme v tom aby:

  • analyzovali argumenty,
  • vytvárali kategórie a vhodne analyzovali predmety,
  • selektovali dôležité informácie,
  • vedeli vystavať a rozpoznať preukázateľné argumenty,
  • testovali svoje hypotézy/domnienky,
  • rozpoznali bežné klamné predstavy pri uvažovaní,
  • rozlišovali medzi dôkazmi a ich interpretáciou.
Môžu potláčať takéto lekcie kreativitu? Vôbe nie. Kritické myslenie je o zvedavosti, flexibilite a otvorenej mysli. V skutočnosti výskum ukazuje, že priama výučba kritického myslenia môže urobiť deti múdrejšími, nezávislejšími a kreatívnejšími. Jedným z vynikajúcich tipov pre výučbu kritického myslenia u detí je programovanie. Keď sa učíte programovať, učíte sa presne a analyticky premýšľať o nepredvídateľnom svete kódu. Logické zručnosti, ktoré tu môžu deti získať, sú neoceniteľné bez ohľadu na to, či sa nakoniec budú venovať programovaniu profesionálne.

Learn2Code Kid Developer

 Na základe pozitívnej spätnej väzby z letného tábora iKid Summer Code Camp sme v Learn2Code pripravili dlhodobý programátorský kurz pre najmladších Kid Developer. Deti vo veku od 10 rokov učíme logickému a algoritmickému mysleniu hravou formou. Na výučbu využívame rôzne moderné nástroje (Scratch, MIT App Inventor a pod.), prostredníctvom ktorých deti zvládnu základné princípy a postupy programovania.
V prvej časti kurzu vytvoria deti niekoľko vlastných interaktívnych hier, ktoré budú obsahovať grafiku, animácie, zvuky a ďalšie efekty. Kurz bude zameraný na rozvoj detskej tvorivosti v oblasti informatiky, takže si budú vedieť program navrhnúť, zrealizovať a zdieľať s kamarátmi.
Druhá polovica kurzu bude zameraná na tvorbu vlastných mobilných aplikácií v prostredí MIT App Inventor. Dieťa bude objavovať a používať subsystémy operačného systému, ako je detekcia pohybu, polohy, reakcie na dotyk a ďalšie multimediálne možnosti. Na základe týchto experimentov spolu vyvinieme niekoľko mobilných aplikácii, ktoré si budete môcť otestovať vo svojom smartphone.

Prvá demo hodina



Na prvej hodine Kid Developera sa mladí nádejní programátori najskôr zoznámili s prostredím Scratch a postupne začali objavovať jeho funkcie a vytvorili prvé mini projekty. Vytvorili sme Kid Developer 2013 štúdio, ktoré všetkým odporúčame sledovať, pretože sem budú pribúdať ďalšie a čoraz zložitejšie a prepracovanejšie projekty Kid Developerov ;) V kurze máme ešte niekoľko voľných miest, tak neváhajte a príďte si vyskúšať programovanie naživo. Pokračujeme už budúcu stredu 13.11.2013 na CZŠ Narnia v Petržalke. 
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

 Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails II.
Vzdelávanie
28.05.2013
Marián Kristeľ

Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails II.

Pokračujeme v stručnom predstavení druhého modulu programu tvorby webových aplikácií v Learn2Code.  Migrácie Keďže počas vývoja projektu sa nevyhneme zmenám. Keď nahrávame nový kód na produkčný server, potrebujeme tiež aktualizovať tabuľky databázy. Tento problém riešia migrácie, ktorým sme preto venovali veľkú pozornosť. Migrácie sú prepracovaným modulom Ruby on Rails a napomáhajú spravovať tabuľky relačných databáz. Scaffolding Štefan nám ukázal aj zrýchlený spôsob generovania hlavných súčastí aplikácie - scaffolding. Scaffold vytvorí funkčné časti zdrojového kódu zo šablón, ktoré Railsy obsahujú. Takto vygenerované zdrojové kódy je následne samozrejme možné upravovať. Ak teda chceme vytvoriť na jeden šup modely, kontrolery aj šablóny, vygenerovať scaffold je ideálnym nástrojom. Treba však povedať, že hoci scaffold pomôže k rýchlemu začiatku s vývojom aplikácie, negeneruje univerzálny kód, je potrebné ho upravovať a z tohto dôvodu väčšina skúsených Rails vývojárov scaffold nepoužíva. Šablóny, layouty, partialy Ruby on Rails má integrovaný prokročilý šablónovací systém. Všetky šablóny aplikácie sa nachádzajú pod adresárom app/views/*. Výsledná podoba stránky, ktorú môžeme vidieť v prehliadači je dosiahnutá sledom rôznych krokov. Stránka pozostáva z layoutu, šablóny aktuálnej akcie a prípadne partialov. Každý z týchto elementov predstavuje určitý level zanorenia: 1. Najzákladnejšou šablónou je layout. Najčastejšie obsahuje iba základnú štruktúru HTML stránky a značky na načítanie CSS a JS súborov. 2. Do layoutu je vložená šablóna presne podľa aktuálneho controlleru a akcie (yield). 3. Každá šablóna môže do seba ďalej vkladať partialy, čo sú “mini šablóny” a riešia časť logiky v zmysle dizajnu (napr. navigácia alebo box s produktom).[Image] I18n Súčasťou Ruby on Rails je aj framework na preklad aplikácie do ďalších jazykov. Pomocou I18N (18 je počet písmen medzi i a n v slove internationalization) je možné vytvoriť jazykovú mutáciu nášho webu. Ukážka aplikácie, ktorú sme vytvorili, je na priložených obrázkoch (v aplikácii nebolo takmer vôbec použité CSS). Naše aplikácie je potrebné dostať online, keďže doteraz bežali len na lokálnej adrese. Využili sme na to cloud hostingovú službu Heroku, ktorá je do istej miery zadarmo.  [Image]  To je vo veľmi skrátenej a okresanej forme obsah druhého modulu, všetko sa obsiahnuť nedá a prebrali sme toho omnoho viac. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti určite využijeme pri vývoji vlastných aplikácií počas workshopu, určite to tým však neskončí.
Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails I.
Vzdelávanie
14.05.2013
Marián Kristeľ

Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails I.

V tomto blogposte vám predstavíme čo sa naučíte v druhom moduli Learn2Code - Ruby a jeho frameworku Ruby on Rails. Celý modul trvá 7 týždňov a postupuje sa podľa učebnice, ktorá je písaná pre úplných začiatočníkov, ktorí sa chcú naučiť tvoriť dynamické weby a pokročilé webové aplikácie. Predpokladom úspešného štúdia je základná znalosť webových technológií, jazyka HTML, CSS a JavaScript.   V samotnom úvode tejto časti kurzu sme si všetci prešli inštaláciou najnovšej verzie Ruby na rôzne platformy: Windows, Linux aj OS X. Nebolo to bezproblémové, ale s podporou mentorov a Štefana nás to ani príliš nezdržalo. Učíme sa programovať v Ruby  Po inštalácii nasledovalo zoznamovanie sa s Ruby pomocou interaktívnej konzoly IRB a skúšanie si matematických operácií a premenných. Samozrejme, nevynechali sme triedy a  objekty, metódy, atribúty, dedenie a mnoho iného. Zatiaľ si to takmer nikto z nás neuvedomoval, ale všetky naučené poznatky sme neskôr využili pri práci s Railsami. Popri tom nám odporučené fajn online nástroje na samovzdelávanie, ako napr. TryRuby.[Image] Začiatky s Ruby on Rails Po bloku štúdia jazyka Ruby sme prešli na jeho najznámejší framework Ruby on Rails. Aj túto časť sme začali inštaláciou tej najnovšej verzie. Potom sme si vygenerovali našu prvú aplikáciu, prvý controller a štartujeme aplikáciu. Hurá! Tvorba webových aplikácií začína. Po týchto začiatkoch prichádza na rad generovanie modelu, ktorý zabezpečuje komunikáciu s databázou. V Ruby on Rails využívaný modul ActiveRecord dokáže pracovať s SQlite, MySQL, Postgre a ďalšími databázovými systémami a navyše poskytuje plnohodnotný CRUD, teda Create, Read, Update a Delete. K práci s modelom patrí aj vytváranie a vyhľadávanie záznamov, ich aktualizácia a mazanie. Toto všetko sme si precvičili na vzorových aplikáciách autobazár alebo bookstore.[Image] Zďaleka to nie je všetko, ďalšie zaujímavosti, ktoré sme sa naučili, prezradíme v nasledujúcich častiach blogu. Máte sa na čo tešiť :)
Sedem dôvodov, prečo sa učiť Ruby on Rails
Vzdelávanie
11.02.2013
Marián Kristeľ

Sedem dôvodov, prečo sa učiť Ruby on Rails

Zaujímaš sa o internet a technológie, chcel by si sa naučiť programovať, no nevieš kde začať? Learn2Code ti prináša ucelený koncept, ktorý ťa od základov uvedie do sveta internetu a postupne prejdeš na programovanie v populárnom jazyku Ruby a jeho frameworku Ruby on Rails. Rozhodovanie o tom, s ktorým programovacím jazykom začať, môže byť pre začínajúcich programátorov celkom komplikované. V tomto blog poste sme spísali 7 dôvodov, prečo sme zvolili Ruby on Rails a prečo si myslíme, že je najlepšou voľbu pre začiatočníkov. 1. JednoduchosťRuby bol navrhnutý a vyvinutý v 90-tych rokoch 20. storočia "Matzom" Matsumotom, jeho cieľom bolo zároveň vytvoriť jazyk, v ktorom budú developeri radi vyvíjať. Náš inštruktor Štefan to potvrdzuje a hovorí, že v Ruby a Railsoch je radosť programovať. Programovanie nemusí byť také zložité ako sa prezentuje. Ruby je programovací jazyk, ktorý sa najviac približuje nášmu bežnému jazyku. Je jednoducho čitateľný a môžeš s ním vytvoriť prakticky čokoľvek, je vhodný pre začiatočníkov. 2. DRYPísanie toho istého kusu kódu viackrát je zlé. DRY je skratka pre Don´t Repeat Yourself, čo v preklade znamená, že sa nemáš opakovať, čiže písať 2-krát ten istý kód. V praxi to znamená asi toľko, že to čo naprogramuješ na 50 riadkov v inom jazyku môže byť v Ruby napr. na 10 riadkov. 3. KonvencieV Ruby platia jasné pravidlá, ktorými sa riadia programátori. Tým by sa malo predísť neporiadku, ktorý znemožní iným programátorom pokračovať vo vývoji už existujúcej aplikácie. 4. ProduktivitaVšetky vyššie spomínané faktory, kvalitný framework – repozitár už hotových scriptov (jednou z výhod jazyka Ruby je systém tzv. gemov, čo sú vlastne knižnice, ktoré upravujú alebo rozširujú funkčnosť jazyka) a silná podpora komunity robí Ruby on Rails produktívnym, a preto aj jedným z najpopulárnejších programovacích nástrojov.   5. Silná komunitaPoužiteľnosť Ruby on Rails znásobuje silná profesionálna komunita developerov po celom svete. Častokrát nemusíte programovať funkciu do vášho projektu, pretože už ju niekto naprogramoval a zverejnil ju pre ostatných zdarma. Takisto sa môžeš od komunity veľa naučiť a získať podporu pri riešení problémov. Komunita okolo Ruby on Rails je úžasná. Existuje niekoľko webstránok, ktoré vám v začiatkoch pomôžu s vašimi otázkami (napríklad Stackoverflow) a ochotne dajú odpoveď. Ak chcete začať budovať svoju developerskú kariéru, vyhľadajte aj lokálne stretnutia programátorov (napr. v Bratislave je to známa Rubyslava). 6. Perfektný pre MVP Ruby on Rails je perfektný jazyk a framework pre rýchle vybudovanie MVP prototypu a ukážku toho, ako zhruba bude váš startup fungovať. Ak získate nejakých užívateľa, podarilo sa vám to rýchlo a veľmi lacno za krátky čas. 7. PopularitaRuby on Rails je momentálne najrýchlejšie rastúcim programovacím jazykom v USA, čo sa týka nárastu pracovných pozícií. Jeho rýchlosť, produktivitu a prispôsobivosť oceňujú hlavne nové technologické firmy (startupy), ktoré vytvárajú minimálny funkčný produkt (MVP) a neustále ho upravujú podľa potrieb zákazníka. Popularita Ruby a Rails je aj v rýchlosti vývoja, strmej krivke učenia a v nákladoch (Ruby aj Rails sú open source). Ruby je perspektívny jednoduchý a produktívny jazyk, v ktorom je radosť programovať :). Pokiaľ máš skúsenosti s viacerými programovacími jazykmi, napíš nám tvoj názor.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách