Späť na blog
Tipy a triky

Tipy pre tvoju digitálnu bezpečnosť, ktoré by si mal dodržiavať

Tím Skillmea
03.04.2024
10 minút čítania
Tipy pre tvoju digitálnu bezpečnosť, ktoré by si mal dodržiavať
Vo svete, kde digitálna bezpečnosť môže znamenať rozdiel medzi ochranou a stratou osobných údajov, je dôležité vybaviť sa správnymi nástrojmi a znalosťami. V tomto článku sa pozrieme na pár kľúčových krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste zaistili svoju digitálnu bezpečnosť.

Chráňte svoje heslá

Správca hesiel

Začneme s použitím správcu hesiel, čo je v digitálnom svete rovnako dôležité ako zamknutie dverí vášho domova, keď odchádzate. Správca hesiel funguje ako trezor, ktorý si pamätá všetky vaše heslá, takže vy môžete používať silné a jedinečné heslá pre každý účet bez toho, aby ste ich museli pamätať. Teda pamätať si musíte iba jedno - to od programu správcu.

TIP – radšej si heslá neukladajte priamo do prehliadača, tam sú stále vystavené riziku krádeže. Prehliadače síce ponúkajú určitú mieru zabezpečenia, ale nie sú imúnne voči útokom. Hackeri majú na svojom repertoári množstvo trikov, ako z prehliadačov heslá extrahovať.

Použi radšej program Bitwarden. Pre osobné účely je zadarmo a neposiela údaje tam, kam nemá.
Správca hesiel Bitwarden
Správca hesiel Bitwarden

No a nezabúdaj si vždy svoj laptop, či počítač po použití uzamknúť. Inak k nemu môže niekto prísť a uložené heslo zistiť aj priamo z prehliadača bez nejakého špeciálneho softvéru.

Over si, či tvoje heslá neunikli

Keď sa hovorí o úniku hesiel, obvykle sa jedná o situáciu, kedy sa veľké množstvo užívateľských mien, hesiel a ďalších osobných údajov dostane mimo kontroly pôvodných vlastníkov, typicky kvôli bezpečnostným poruchám na webových stránkach alebo v databázach služieb. Tieto údaje sa potom často objavujú na čiernom trhu alebo sú zverejnené na internete, kde si ich môžu stiahnuť a zneužiť zlodeji identity alebo iní kyberzločinci.

Nevyhnutnosťou je preto pravidelná kontrola, či vaše údaje neunikli. Webová stránka haveibeenpwned.com vám umožní zistiť, či vaša emailová adresa nie je súčasťou nejakého známeho úniku dát. Ak sa po zadaní vašej emailovej adresy zobrazí červená stránka, vaše údaje už raz unikli a je čas na zmenu hesiel. Netýka sa to iba postihnutého účtu ale aj ďalších účtov, kde používate rovnaké heslo. 

TIP: To aké je silné heslo, ktoré ste si vytvorili si môžete overiť na tejto stránke.

Nastav si dvojfaktorové overenie

Dvojfaktorové overenie (2FA) je ako mať extra zámok na dverách vášho domu. V digitálnom svete je to druhá vrstva ochrany, ktorá zabezpečí, že aj keď niekto získa vaše heslo, nebude sa môcť dostať k vašim účtom bez ďalšieho overenia.

Dvojfaktorové overenie funguje na princípe „niečo, čo poznáte a niečo, čo máte“. To prvé je vaše heslo. To druhé môže byť niečo fyzické, ako je váš telefón, ktorý prijíma SMS správy alebo používa overovaciu aplikáciu, ktorá generuje časovo obmedzené kódy. Niekedy to môžu byť biometrické dáta, ako je odtlačok prsta alebo sken tváre.

Medzi najznámejšie 2FA aplikácie patia Google Authenticator, Authy, LastPass Authenticator a Microsoft Authenticator.
Dvojfaktorová autentifikácia
Dvojfaktorová autentifikácia

Zabezpeč tvoj hardware a software

Nepoužívaj účet administrátora

Používanie účtu administrátora pre bežnú dennú prácu je ako chodiť po meste s kľúčom od trezoru na krku. Administrátorské práva na počítači umožňujú užívateľovi robiť takmer čokoľvek - inštalovať a odinštalovať softvér, meniť nastavenia systému, pristupovať k súborom a zložkám rezervovaným pre systém, a mnoho ďalšieho. Pokiaľ by malware alebo útočník získal prístup k vášmu účtu s týmito právami, mohol by v podstate robiť čokoľvek - od vymazania dôležitých systémových súborov cez inštaláciu ďalšieho škodlivého softvéru až po získanie kontroly nad celým systémom.

Ako teda môžete znížiť toto riziko? 
Pre bežné použitie počítača si vytvorte a používajte účet s obmedzenými právami. Tento účet by mal mať práva dostatočné pre väčšinu bežných činností, ako je prehliadanie internetu, bežná práca s dokumentmi a podobne. Ak budete potrebovať vykonať niečo, čo vyžaduje administrátorské práva (napr. inštaláciu nového softvéru), systém vás požiada o zadanie hesla administrátora. Tento krok funguje ako ďalšia kontrola, ktorá vás môže ochrániť pred neopatrnou inštaláciou škodlivého softvéru alebo inými zmenami, ktoré by mohli váš systém ohroziť.

Aktualizuj si programy aj operačné systémy

Aktualizácie softvéru a operačných systémov sú ako pravidelné lekárske prehliadky - môžu predísť mnohým problémom. V digitálnom svete znamenajú neustále aktualizácie zaistenie, že softvér, ktorý používate, je chránený proti najnovším bezpečnostným hrozbám a zraniteľnostiam.

Vývojári neustále monitorujú svoje programy a operačné systémy, aby odhalili akékoľvek slabiny. Keď nejakú nájdu, vytvoria opravu alebo "záplatu", ktorá túto slabinu napraví, a distribuujú ju prostredníctvom aktualizácií. Keď teda neaktualizujete svoj softvér, nechávate tieto zraniteľnosti otvorené pre útočníkov, ktorí sa neustále snažia nájsť nové cesty, ako preniknúť do vašich systémov.

Šifruj svoj notebook a citlivé dáta

Šifrovanie notebooku a citlivých dát je v dnešnej digitálnej dobe zásadné pre ochranu vašich osobných a pracovných informácií. Je to ako mať trezor, ktorý ochráni vaše najcennejšie majetky. Dokonca aj keby niekto fyzicky ukradol váš notebook, šifrovanie by zaistilo, že by bez správneho kľúča (hesla alebo dešifrovacieho kódu) nemohol k vašim dátam pristupovať.

Šifrovanie funguje tak, že prevádza vaše dáta na nečitateľnú formu. Ak niekto získa prístup k vášmu zariadeniu bez autorizácie, bez správneho kľúča na dešifrovanie budú dáta vyzerať ako nezmyselná sada znakov. 

Programy ako VeraCrypt môžu zariadiť, že vaše dáta zostanú vaše a len vaše.

Pozor na doplnky

Pri výbere doplnkov do prehliadača buďte vyberaví. Nie každý doplnok stojí za to, a rozhodne nie každý je bezpečný. Zamerajte sa na tie, ktoré majú dobré recenzie a sú od známych vývojárov.

Zálohuj

Ľudia sa delia iba na dve skupiny - tých, ktorí svoje dáta zálohujú a tých, ktorí o ne ešte zatiaľ neprišli. Zálohovanie do cloudu je vaše digitálne poistenie. Či už využívate OneDrive, iCloud, alebo iné riešenie, pravidelné zálohovanie zaistí, že o svoje dáta neprídete.
Zálohuj svoje dáta
Zálohuj svoje dáta

Zabezpeč svoju sieť 

Používaj VPN alebo dáta

Ako často sa pripájaš na wifi v kaviarni, vlaku, Mekáči?
Týmto verejným wifinám nemôžeš nikdy na 100% veriť. Sú často nezabezpečené, čo znamená, že dáta posielané cez tieto siete môžu byť ľahko zachytené kyberzločincami. Používanie VPN alebo mobilných dát ponúka zásadné vrstvy ochrany, ktoré môžu vaše digitálne súkromie chrániť oveľa efektívnejšie.

VPN (Virtuálna Privátna Sieť) vytvára bezpečný šifrovaný tunel medzi vaším zariadením a serverom VPN, čo znamená, že všetky dáta, ktoré prechádzajú touto sieťou, sú chránené pred vonkajším sledovaním.

Ak nemáte prístup k VPN, použitie mobilných dát je bezpečnejšou alternatívou. Mobilné dáta sú obvykle šifrované poskytovateľmi mobilných služieb, čo sťažuje potenciálnym útočníkom odpočúvanie alebo zneužitie vašich dát.

Aktualizuj svoj router

Zmenil si niekedy pôvodné meno a heslo v nastaveniach routeru? A aktualizuješ ho pravidelne? Ak nie, teraz je ten správny čas. 

V digitálnom veku je naša bezpečnosť neustále v ohrození, ale s týmito krokmi môžete výrazne znížiť riziká a chrániť seba a svoje digitálne životy. Nezabudnite, že prevencia je vždy lepšia ako riešenie následkov.

Disclaimer: Tento článok bol inšpirovaný našim lektorom Pavlom Matějíčkom. Ak ťa táto téma zaujíma, v jeho kurzoch Úvod do etického hackingu a Úvod do IT bezpečnosti nájdeš ďalšie zaujímavé informácie. 
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Čo je motivácia a ako sa motivovať k chudnutiu, cvičeniu či učeniu
Tipy a triky
06.03.2024
Tím Skillmea

Čo je motivácia a ako sa motivovať k chudnutiu, cvičeniu či učeniu

Vnútorné naplnenie, spokojnosť a šťastie, úspech v živote a ani splnenie cieľov nie je možné dosiahnuť bez motivácie. Motivácia je vnútorný oheň, ktorý nám pomáha zdolávať prekážky na ceste do cieľa.  Nastavíte si budík skoro ráno, aby ste sa mohli venovať ranným rituálom, cvičeniu či plánovaniu si celého dňa, ale spíte ďalej? Pociťujete frustráciu z faldíkov na svojom bruchu, ale nemáte dostatočnú motiváciu na to, aby ste pravidelne cvičili a jedli zdravo? Túžite odcestovať do zahraničia, ale vaša angličtina nie je stále na dostatočnej úrovni kvôli neschopnosti dokončiť čo i len jeden kurz?  Ak ste na niektorú z predošlých otázok odpovedali kladne, máte problém. Chýba vám motivácia. Avšak problémy sú na to, aby sa riešili. Ponúkame vám niekoľko dôležitých informácií o tom, čo je motivácia i ako sa namotivovať a dosiahnuť každý cieľ, ktorý si stanovíte.  Čo je motivácia a ako funguje?Motiváciu môžeme označiť za vnútornú silu, oheň v našom vnútri či hnací motor, ktorý pozitívne ovplyvňuje naše správanie a poháňa nás k vykonávaniu činností vedúcich k splneniu cieľa. Ak sa pozrieme na všeobecné definície, potom je motivácia ochota niečo urobiť.  Motivovanie je jedným z kľúčov k úspechu a spokojnosti v živote. Pomáha nám zdolávať výzvy a prekážky, vnútorne rásť a stávať sa čo najlepšou verziou seba samých.  Motivácia väčšinou vychádza z neuspokojených potrieb. Za zmienku v tomto smere stojí Maslowova teória potrieb, ktorá pomáha lepšie pochopiť nielen motiváciu, ale aj vlastné správanie a správanie ľudí okolo nás. Maslow rozdeľuje potreby na fyziologické, potreby bezpečia, potreby lásky a spolupatričnosti. To sú tzv. nižšie potreby. Medzi vyššie potreby patria potreby sebaúcty, úspechu a rešpektu a potreby sebarealizácie. Americký psychológ bol presvedčený o tom, že posun z nižšej úrovne potrieb do vyššej sa udeje len vtedy, keď sú uspokojené nižšie potreby.  Aké sú rôzne typy motivácie? Rozlišujeme dva druhy motivácie. Vonkajšia motivácia, ako napovedá názov, pochádza z vonkajších faktorov, ako je uznanie, obdiv, tlak zvonku, strach či peniaze. Zrejme správne tušíte, že vonkajšia motivácia rýchlo vyprchá a zvyčajne trvá len krátky čas.  Naopak, vnútorná motivácia sa zrodí v našom vnútri. Je založená na našich túžbach, hodnotách a cieľoch. Ide o trvalú a silnú formu motivácie, vedúcu k autentickému a dlhodobému šťastiu.  Okrem druhov motivácie rozlišujeme aj typy motivácie:  • Kompetenčná motivácia, alebo motivácia k učeniu, je o tom, že ľudí vo väčšej miere motivuje samotný proces ako odmena na jeho konci. Ak napríklad túžite po povýšení, pretože sa naučíte veľa nových vecí, a nie kvôli vyššiemu platu, vaša motivácia je kompetenčná. To znamená, že relevantné zručnosti sú pre vás cennejšie ako peniaze.  • Postojová motivácia je o túžbe zmeniť spôsob myslenia alebo cítenia u seba i u druhých. Napríklad ak vám ako manažérovi vo firme robí radosť pomáhať svojim podriadeným rásť a byť úspešnými, ste súčasťou motivácie postoja.  • Motivácia k úspechu je o túžbe dosiahnuť stanovený cieľ, pričom nemusí ísť vyslovene o odmenu s tým spojenú. Chcete vybudovať podnik svetovej úrovne, ale peniaze nie sú váš cieľ? Ide o motiváciu k úspechu.  • Kreatívna motivácia je o tom, že vás poháňa kreativita alebo vrodené úsilie o kreatívne vyjadrenie. Ide, napríklad o motiváciu napísať knihu, naučiť sa hrať na klavír či vytvoriť zaujímavý produkt.  • Fyziologická motivácia je založená na vnútornej sile, ktorá sa nedá vysvetliť a je často mimo kontrolu.  Faktory ovplyvňujúce motiváciu Skôr, ako sa pozrieme na to, ako sa motivovať, posvietime si na faktory motivácie. Motivačné faktory sú dôležitým aspektom ovplyvňujúcim dosahovanie cieľov. Môže ísť, napríklad o vieru v seba samého a svoje schopnosti, vnútornú motiváciu i vonkajšie faktory (odmeny a uznanie ostatných). Nemožno opomenúť prostredie, ktoré náš rast podporuje, alebo, naopak, degraduje.  Ako príklad môžeme uviesť faktory motivácie zamestnanca. O ktoré ide?  • Dôležitú úlohu v motivácii zohrávajú nadriadení. V spoločnosti s demokratickým štýlom riadenia budú mať zamestnanci zrejme väčšiu motiváciu ako vo firme s autokratickým manažérom.  • Dôležité je aj uznanie a ocenenie.  • Zamestnanci, ktorí poznajú zmysel a účel svojej práce, sú motivovaní viac.  • Pozitívna firemná kultúra so zmyslom pre tímovú prácu, rovnosť zamestnancov či vzájomný rešpekt a súcit podporujú motiváciu.  • Rast a profesijný rozvoj taktiež ovplyvňujú motiváciu.  • Opomenúť v tomto smere nemožno možnosť kariérneho rastu, finančné výhody, flexibilný pracovný čas, hrdosť na svoju prácu a dosiahnuté výsledky, otvorenú komunikáciu, istotu zamestnania a pozitívne pracovné prostredie.  Faktory motivácie v osobnom živote môžu byť rôzne. Za zmienku stojí, napríklad nezávislosť. Ľudia sa snažia o nezávislosť v živote i myslení a neboja sa ísť proti prúdu. Jednoducho nefungujú na autopilota, ale počúvajú svoj vnútorný hlas a riadia sa intuíciou. Opomenúť nemožno vzťahy a spolupatričnosť, pretože sme spoločenské tvory, potrebujeme byť druhými prijatí a rešpektovaní.  Avšak medzi motivačné faktory môže patriť aj stálosť v živote, čiže schopnosť predvídať a mať do určitej miery záležitosti pod kontrolou. Naopak, jej protikladom je zmena, ktorá nám umožňuje vnútorne rásť, zlepšovať sa a tiež prežívať naplnenie. Dôležitý je, samozrejme, aj rozvoj, pričom ide o sebarozvoj, profesijné vzdelávanie a pod.  Ako sa motivovať k učeniu, cvičeniu, chudnutiu alebo čomukoľvek, čo chcete robiť? Na to, aby sme v sebe našli motiváciu, ideálne vnútornú, je nevyhnutné poznať samých seba. Pozrieť sa do svojho vnútra a zistiť, čo nás robí šťastnými, vnútorne nás napĺňa a je pre nás dôležité.  Samozrejme, potrebujeme mať nastavené ciele i stratégie, ako ich dosiahnuť. Rátať s tým, že cesta do vytúženého cieľa je vydláždená vytrvalosťou a trpezlivosťou a, samozrejme, posiata prekážkami.  Hľadáte odpovede na to, ako sa motivovať na cvičenie, alebo v čom spočíva motivácia k učeniu? Prezradíme vám, ako sa motivovať k chudnutiu a čomukoľvek, čo chcete dosiahnuť. Čo je nevyhnutné? [Reálne, presné a jasne stanovené ciele s časovým ohraničením sú kľúčové pre ich dosiahnutie. Či už ide o pracovné projekty alebo osobné vízie ako chudnutie.] Zadajte si reálny, presný a jasný cieľ s časovým ohraničením Azda jedným z najdôležitejších kľúčov k motivácii je cieľ, ktorý musí byť reálny. Ak chcete schudnúť, je nesplniteľné dať si za cieľ zhodiť 30 kíl za dva mesiace. Naopak, schudnúť mesačne 3 až 5 kíl je reálny cieľ, ktorý je navyše aj presný a časovo ohraničený.  To znamená, že pri stanovovaní cieľov myslite na svoje kvality i limity. Buďte realisti. V opačnom prípade vás čaká zlyhanie a frustrácia. Samozrejme, váš cieľ by mala vychádzať z vnútornej motivácie. Napríklad v prípade chudnutia vám musí ísť o svoje zdravie, vyformované telo, zvýšenie sebavedomia a miery sebalásky. Nezačínajte chudnúť preto, že vás do toho tlačí okolie.  Bez stratégie na dosiahnutie cieľa to nepôjde Ak máte stanovený cieľ, je potrebné nájsť spôsob, ako ho dosiahnuť. Aj v tomto smere stavte na malé zmeny. Kráčajte k cieľu trpezlivo a po malých krokoch. Ak si stratégiu neviete nastaviť sami, požiadajte o pomoc kouča, mentora, fitness trénera či výživového poradcu. Okrem toho vás potiahnu v obdobiach, keď bude vaša motivácia pokrivkávať.  Častým sabotérom nesplnenia stanovených cieľov je prokrastinácia. Poraziť ju môžete viacerými spôsobmi, ako napríklad plánovaním denných aktivít, odstránením rušivých vplyvov z pracovného prostredia a doprianím si dostatočného času pre seba.  Využívajte silu vizualizácie a pozitívnych afirmácií Možno ste od svojich rodičov počúvali, že ste nanič. V škole vám vraveli, že nikdy nič nedosiahnete. Od svojich rodičov ste v útlom detstve prebrali vzorce správania, ktoré vás limitujú, a teda aj bránia v dosahovaní cieľov a naplnení potenciálu vášho života.  Dobrou správou je, že limitujúcich presvedčení sa môžete zbaviť preprogramovaním svojho podvedomia. To znamená, že dosiahnutie cieľa i motiváciu podporíte, napríklad vizualizáciou a pozitívnymi afirmáciami.  Vizualizácia je o tom, že si predstavíte, ako sa budete cítiť, keď dosiahnete svoj cieľ. Nezabudnite zapojiť všetky zmysly a vizualizovať do najmenších detailov. Riešením môže byť aj nástenka vízií, na ktorej napríklad prostredníctvom obrázkov zhmotníte svoj cieľ.  Pozitívne afirmácie sú zasa pozitívne tvrdenia, ktoré si budete pravidelne opakovať, ideálne niekoľkokrát denne. [Dajte si pozitívne afirmácie na chladničku alebo plochu počítača, prípadne ich napíšte na papieriky a tie rozvešajte po celom byte.] Každý deň urobte niečo pre splnenie svojho cieľa Hovorí sa, že pomaly ďalej zájdeš. Platí to aj pre dosahovanie cieľov a udržanie primeranej dávky motivácie. Ak si svoj cieľ “rozkúskujete” na malé kroky a každý deň sa pohnete o kúsok vpred, je viac ako pravdepodobné, že dôjdete do cieľa.  Napríklad si stanovte, že každý deň ráno vstanete o 15 minút skôr a zacvičíte si. Alebo sa pri pití rannej kávy budete venovať plánovaniu svojho dňa.  Motiváciu k učeniu podporíte zmenou prostredia Podľa štúdie v časopise Nature Neuroscience môžete motiváciu k učeniu či práci podporiť aj zmenou prostredia. Odborníci sú presvedčení o tom, že práve rozmanitosť a nové podnety môžu podporiť motiváciu.  Jednou z možností je, že sa presuniete učiť, či pracovať do nového priestoru, ktorým môže byť park, les či kaviareň. Ak vám táto stratégia nevyhovuje, skúste pracovný priestor trochu zmeniť. Niekedy stačí pridať trochu zelene, zavesiť na stenu nový obraz alebo premiestniť nábytok.  Za vyskúšanie stojí aj aromaterapia. Kvalitné esenciálne oleje z citrusových plodov či mäty môžu mať pozitívne účinky na motiváciu.  Obklopujte sa pozitívne naladenými a motivovanými ľuďmi Hovorí sa, že sme priemerom piatich ľudí, s ktorými trávime najviac času. Využite túto informáciu vo svoj prospech, pretože vám pomôže zostať motivovanými a pozitívne naladenými.  Ako sa namotivovať na cvičenie? Tak napríklad si nájdite sparing partnera, s ktorým sa budete vzájomne podporovať aj v obdobiach, keď bude vaša motivácia pokrivkávať.  Využite kurzy pre sebarozvoj Cestou k získaniu a udržaniu motivácie sú aj kurzy s profesionálmi. V našej ponuke nájdete pestrú paletu online kurzov zameraných na sebarozvoj. Chcete byť produktívnejší? V tom prípade venujte pozornosť online kurzom na zvýšenie produktivity.  Ako si udržať motiváciu? Motivácia vám pomôže dosiahnuť stanovené ciele, riešiť problémy, zmeniť nefunkčné vzorce správania, zvládnuť výzvy a chopiť sa príležitostí. Na začiatku býva motivácia veľká, avšak kľúčom k úspechu je udržať si ju. Čo pomáha?  Pripomínajte si svoj cieľ i stratégiu na jeho dosiahnutie prostredníctvom dennika alebo pripomienok v mobilnej aplikácii. Ďalším účinným spôsobom v tomto smere môže byť všímavosť, ktorá udržiava myseľ v prítomnosti, uvoľnení a sústredenosti. Vhodnou voľbou je aj odmena za dosiahnuté čiastkové výsledky.  Samozrejme, je dôležité neustále prehodnocovať svoje ciele a nastavovať si nové. Nezabudnite si pripomínať to svoje “prečo”. To znamená, prečo chcete dosiahnuť daný cieľ.  Rýchle tipy na koniec, ako byť stále motivovaný Motivácia je hnací motor, ktorý vás posúva vpred. Tu je zhrnutie niekoľkých tipov, ako byť stále motivovaný.  • Zadajte si presný, jasný, reálny a časovo ohraničený cieľ.  • Určite si stratégiu na jeho dosiahnutie.  • Denne praktizujte vizualizáciu a pozitívne afirmácie.  • Venujte sa rituálu vďačnosti, vďaka ktorému si do života pritiahnete ešte viac toho, za čo pociťujete vďačnosť.  • Každý deň urobte niečo pre splnenie svojho cieľa. • Zmeňte prostredie.  • Nájdite si kouča alebo mentora a obklopte sa motivovanými ľuďmi. 
Ako začať podnikať?
Tipy a triky
07.02.2024
Skillmea

Ako začať podnikať?

Snívate o tom, že budete sami sebe pánom? Máte zamestnanie, ktoré vás ubíja, alebo ste bez práce? Prečítajte si, ako začať podnikať a prežiť vzrušujúce dobrodružstvo, pretože aj v tomto smere zohráva obrovskú rolu nastavenie mysle.  Prečo chcieť začať podnikať? Vlastné podnikanie je pre mnohých sen a sny sú na to, aby sa plnili. Dôvodov, prečo začať s podnikaním, je viacero.  Azda jedným z tých najčastejších argumentov je, že život je príliš krátky na to, aby ste ho strávili v zamestnaní, ktoré vás ubíja. Podnikanie vám ponúka úžasný priestor na sebarozvoj, zapojenie kreativity a fantázie. Samozrejme, opomenúť nemožno slobodu a aj postupné získanie finančnej nezávislosti.  Podnikanie má však aj vyšší zmysel. Faktom je, že svet môžete zmeniť len tak, že zmeníte seba. K tomu môžete prispieť aj tým, že budete podnikať v tom, v čom vidíte zmysel. Tým pádom prispejete k tomu, že svet sa stane krajším miestom.  Výhody podnikania Ak stále váhate nad tým, či sa úspešné podnikanie môže týkať aj vás, prečítajte si ďalšie argumenty, prečo začať podnikať. Čo vám podnikanie prinesie?  • Nezávislosť a sloboda je jedným z top dôvodov, prečo začať podnikať. Podnikanie je o príležitosti stanoviť si vlastné ciele a spôsoby, ako ich dosiahnuť. V závislosti od typu podnikania získate flexibilitu v nastavení pracovného času a stávate sami sebe pánmi, čiže žiadne príkazy zhora od nadriadených nehrozia.  • Podnikanie vám dáva oveľa väčšiu šancu, aby ste získali finančnú nezávislosť. Je to tým, že výšku svojho príjmu máte vo vlastných rukách. S dobrým biznis plánom máte potenciál znásobiť príjmy neporovnateľne viac, ako je to v zamestnaní.  • Potrebujete sa sebarealizovať a využívať kreativitu? V tom prípade je vlastný biznis tým pravým orechovým. Okrem stanovenia vlastných cieľov a stratégií budujete vlastnú značku, ponúkate jedinečné produkty a služby, čo vám prináša pocity spokojnosti. Samozrejme, k podnikaniu neodmysliteľne patrí sebarozvoj a osobnostný rast. Podnikanie je o neustálom vystupovaní z komfortnej zóny, vzdelávaní sa, motivácii, inšpirácii a schopnosti zdolávať prekážky. Ak sa chcete stať čo najlepšou verziou seba samého, pomôže vám v tom aj vlastný biznis.  • Máte možnosť pozitívne ovplyvniť svet tým, že ponúkate produkty či služby, ktoré zlepšujú zdravie alebo sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Začiatok podnikania Začiatok podnikania je výzva. Je to vystúpenie z komfortnej zóny, ktoré sa spája s prekonaním neistoty i strachu, zdolávaním prekážok a učením sa z chýb.  Okrem praktických záležitostí, ako je vypracovanie finančného plánu, získanie financií či registrácia podnikania, je potrebné aj správne nastaviť svoj mindset.  Na čo nezabudnúť na začiatku podnikania? Začatie podnikania je vzrušujúce a prináša so sebou množstvo atraktívnych príležitostí. Avšak je potrebné neopomenúť niekoľko dôležitých faktorov, ktoré môžu byť na ceste za úspechom kľúčové.  Hovoríte si, že chcem začať podnikať? V tom prípade skôr, ako začnete, ujasnite si nasledovné skutočnosti:  • Základom úspešného podnikania je podnikateľský plán. Je pomocníkom pri definovaní vášho biznis modelu, cieľov, cieľovej skupiny i stratégie. V rámci neho si naplánujete financie, marketingové kampane, ciele v oblasti predaja a mnoho ďalšieho. Podnikateľský plán vám umožní získať prehľad o vývoji podnikania i šancí na úspech.  • Na podnikanie potrebujete financie. Aj keď je pravda, že mnohí podnikatelia dokázali nájsť odpoveď na otázku, ako začať podnikať bez peňazí, a teda rozbehli úspešný biznis. Na základe podnikateľského plánu zistíte, aké sú napríklad náklady potrebné na rozbeh podnikania a vašou úlohou je získať ich. Môžete použiť vlastné úspory, obrátiť sa na banky so žiadosťou o poskytnutie úveru či pôžičky, osloviť investičné spoločnosti alebo využiť štátne podpory, napríklad príspevok na podnikanie. Riešením môže byť aj crowdfunding.  • Zvoľte si vhodnú právnu formu. Môžete podnikať ako jednotlivec (SZČO) alebo obchodná spoločnosť, napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná či akciová spoločnosť. Právnu formu dôkladne zvážte, pretože každá z nich sa spája s výhodami i nevýhodami. Prispôsobte ju svojim možnostiam, potrebám i cieľom.  • Po zvolení právnej formy vás čaká registrácia svojho podnikania. Ak sa rozhodnete pre živnosť, čaká vás napríklad registrácia na živnostenskom úrade, komunikácia so zdravotnou a sociálnou poisťovňou a daňovým úradom. Vhodné je mať aj podnikateľský bankový účet. Je dôležité, aby ste si vopred zistili, aké máte povinnosti voči jednotlivým inštitúciám a vyhli sa tak zbytočným problémom v budúcnosti.  • Nastavte si víťazný biznis mindset. Čo to znamená? Kultivujte analytické myslenie, aby ste sa dokázali prispôsobovať rýchlo sa meniacej situácii na trhu a riešiť problémy. Samozrejme, nezaobídete sa bez sebadisciplíny, sebadôvery, praktizovania pozitívneho myslenia a vďačnosti, nepretržitého vzdelávania sa a učenia sa z chýb a zlyhaní.  • Už na začiatku podnikania myslite na to, aké je dôležité zviditeľniť svoju značku v online svete. Vytvorte si webovú stránku, prezentujte sa na sociálnych sieťach, usporiadajte webináre a pod.  Ako zvládnuť prekážky a neistotu? Prekážky, ako napríklad finančné problémy, konkurencia či neistota na trhu, sú neodmysliteľnou súčasťou podnikania. Môžete ich vnímať ako strašiaka, alebo príležitosť pre rast podniku.  Ak chcete vedieť, ako správne podnikať, zvládnuť prekážky a neistotu, inšpirujte sa našimi tipmi.  • Opäť sa dostávame k dôležitosti biznis plánu. Práve ten je jedným z dôležitých krokov, ako zvládať prekážky a neistotu, nakoľko obsahuje jasne stanovené ciele, stratégie i postupy, ako ich dosiahnuť. Prináša vám tiež informácie o tom, kde sa chcete dostať a akým spôsobom. Vďaka nemu teda máte aj jasnejšiu predstavu o potenciálnych prekážkach a možnostiach ich riešenia.  • Jedinou istotou v živote i podnikaní je zmena. Platí to aj o trhu, a teda musíte byť flexibilný do takej miery, že sa viete prispôsobiť novým trendom i potrebám zákazníkov. Je nevyhnutné, aby ste dokázali meniť svoje stratégie a postupy v priebehu času, nebránili sa novým príležitostiam a inovatívnym spôsobom riešenia a prekonávania prekážok.   • Prekážky a neistotu zvládnete ľahšie, ak investujete do vzdelávania a sebarozvoja. Pomôcť môže nielen čítanie odborných a sebarozvojových kníh, ale aj absolvovanie kurzov a seminárov. Pestrú ponuku kurzov aj z oblasti sebarozvoja nájdete aj v našej ponuke. Za zmienku stojí napríklad kurz Ako reagovať na stres a zvládať strach či Ako sa presadiť a byť úspešný. Odvážne rozhodovanie a kreatívne riešenie problémov vás môže posunúť ďalej.  • Aj v biznise platí, že neľahké časy prekonáte lepšie, keď máte okolo seba správnych ľudí. Nejde iba o zamestnancov, ale aj ostatných podnikateľov a odborníkov z rôznych oblastí. Vymieňanie si skúseností a odborné znalosti sú v čase neistoty na nezaplatenie.  • Neraz je potrebné získať odstup od problémov tým, že sa vzdialite z kancelárie a vyčistíte si hlavu, napríklad v prírode či pri športe. Práve vtedy môžete získať tie najlepšie nápady a riešenia problémov.  Podmienky podnikania Podmienky podnikania na Slovensku upravuje príslušná legislatíva, ktorou sú povinní riadiť sa všetci podnikatelia. Líši sa v závislosti od toho, či ide o podnik jednotlivca, osobnú alebo kapitálovú obchodnú spoločnosť alebo združenie osôb, ako je napríklad družstvo.  Každá forma podnikania sa spája s výhodami i nevýhodami. Keďže mnohí podnikatelia začínajú práve so živnosťou, pozrime sa na niektoré podmienky podnikania, ktoré sa týkajú práve SZČO.  • Živnostenské podnikanie upravuje Zákon č.455/1991 Z.z. o živnostenskom podnikaní.  • Živnostník ručí za svoje záväzky celým svojím majetkom.  • Remeselná živnosť si vyžaduje preukázanie odbornej spôsobilosti vyučením sa v danom obore, viazaná živnosť je takisto podmienená preukázaním sa odbornej spôsobilosti či iným spôsobom a voľnú živnosť stačí ohlásiť.  • Medzi všeobecné podmienky prevádzkovania živnosti patrí vek minimálne 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony, bezúhonnosť a ohlásenie živnosti.  • Živnostenské podnikanie vzniká dňom ohlásenia na živnostenskom úrade. Okrem toho je potrebné registrovať sa na daňovom úrade kvôli DIČ, platiť si zdravotné odvody a po presiahnutí zákonom stanoveného príjmu v prvom roku podnikania vzniká povinnosť platiť si sociálne odvody.  [Možnosti podnikania sú nekonečné, a preto sa dá začať podnikať aj bez peňazí. zdroj:Pexels] Dá sa začať podnikať aj bez peňazí? Možnosti podnikania sú nekonečné, a preto sa dá začať podnikať aj bez peňazí. Ak si myslíte, že jediným riešením je udržať si trvalý pracovný pomer a po večeroch začať s podnikaním, alebo hľadať alternatívne finančné zdroje od rodiny či známych, ste na omyle. Existujú aj ďalšie atraktívne riešenia.  Nápady na podnikanie • Začnite poskytovať služby, v ktorých ste lepší ako ostatní. Môže ísť, napríklad o služby virtuálnej asistentky, písanie textov, spravovanie sociálnych sietí, ale aj upratovacie služby či vedenie účtovníctva.  • Obrovský potenciál majú aj hand made výrobky, to znamená, že svoje hobby premeníte na biznis. O remeselné produkty a vlastnoručnú výrobu je veľký záujem i napriek konkurencii.  • Predávajte digitálne produkty, ako napríklad e-knihy, online kurzy, pracovné listy či rôzne šablóny. Ak ste v nejakej oblasti skutočný odborník, zarábať môžete aj na podcastoch prostredníctvom predplatného či affiliate marketingu.  • Vyskúšajte dropshipping. O čo ide? Je to vlastne predaj produktov, ktoré nemáte na sklade, ale objednávku odošlete inej spoločnost a tá tovar dodá zákazníkovi. Vy ste v podstate sprostredkovateľ medzi dodávateľom, produktom a zákazníkom.  • Riešením môže byť crowdfunding. To znamená, že potenciálnych zákazníkov požiadate o poskytnutie peňazí vopred s tým, že im poskytnete jedinečnú výhodu. Na tento účel môžete využiť crowdfundingové platformy.  Možnosti podnikania Ako získať svoju vlastnú úspešnú firmu? Možnosti podnikania sú naozaj nekonečné a to aj vďaka svetu internetu. Nemusíte vyjsť z domu a napriek tomu si plníte svoj sen a zažívate úspech.  Vybrali sme pre vás možnosti podnikania, ktoré vám otvoria dvere do sveta dobrodružného biznisu. Čo stojí za zváženie?  • Založte a prevádzkujte si svoj vlastný internetový obchod a predávajte produkty alebo služby. V online kurze E-shop bez pokuty sa dozviete všetko dôležité o tom, ako prevádzkovať úspešný e-shop v súlade so zákonom.   • Ak máte z podnikania obavy, riešením môže byť franšíza. Teda prevádzkovanie vlastnej prevádzky pod známou značkou, pričom získate nielen know-how, ale aj potrebné vybavenie.  • Staňte sa konzultantom v oblasti marketingu, financií, IT sveta či osobného rozvoja. Stačia vám dostatočné znalosti a skúsenosti.  • Počet majiteľov domácich miláčikov neustále rastie. Potenciál na podnikanie má teda aj táto oblasť. Venčenie psov či psie hotely môžu byť skvelým spôsobom realizácie sa v podnikaní.  • Vo väčších i menších mestách je dopyt po upratovaní domácnosti a populárny je aj hodinový manžel.  • Poskytujte online poradenstvo alebo doučovanie v rôznych oblastiach.  Typy podnikania Premýšľate nad tým, aký typ podnikania vybrať? Ako je spomenuté vyššie, máte na výber z viacerých foriem podnikania, ktoré majú svoje výhody i nevýhody. Ide o:  • podnik jednotlivca (SZČO), • verejnú obchodnú spoločnosť,  • komanditnú spoločnosť,  • spoločnosť s ručením obmedzeným, • akciovú spoločnosť a  • družstvo.  Mnoho začínajúcich podnikateľov sa rozhoduje medzi živnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzeným. Ak patríte medzi tých, ktorí nevedia, akú formu podnikania si vybrať, pomôže vám online kurz Porovnanie živnosti a s.r.o.  Biznis plán: čo to je? Biznis plán je kľúčovým faktorom pri určovaní úspechu podnikania. Je to užitočný nástroj pre každého podnikateľa, pretože je akýmsi základným kameňom biznisu.  Môžeme ho charakterizovať ako dokument, ktorý sa sústreďuje na charakterizovanie podnikateľskej vízie, stanovenie presných, jasných, reálne dosiahnuteľných a časovo ohraničených cieľov  a stratégií, ako ciele dosiahnuť.  Samozrejme, biznis plán sa venuje aj oblastiam, ako sú prieskum trhu či konkurencie. Vďaka nim viete určiť potenciál firmy na trhu a konkurenčné výhody. Venuje sa tiež analýze trendov na trhu, identifikácii cieľových skupín a tak ďalej.  Faktom je aj to, že bez podnikateľského plánu len ťažko získate finančnú podporu zo strany finančných inštitúcií alebo investorov. Práve biznis plán je spôsob, ako získať ich dôveru a následne potrebné financie na podnikanie.  Čo má obsahovať a ako vyzerá biznis plán? Na internete nájdete množstvo inšpirácií na vzor biznis plánu i jeho základnú štruktúru. Venujte jeho vypracovaniu svoju pozornosť a snažte sa, aby bol hodnotný nielen z hľadiska obsahu, ale aj štruktúry. Nezabúdajte na nasledovné náležitosti:  • Uveďte všetky formálne údaje, ako je názov firmy, kontaktné údaje a nepodceňte ani obsah, ktorý uľahčí orientáciu v tomto dokumente.  • Opíšte svoj podnik, jeho históriu i víziu do budúcnosti, teda akési zhrnutie toho najdôležitejšieho.  • Vykonajte analýzu trhu i konkurenčnú analýzu a dôsledne ich popíšte.  • Charakterizujte svoje produkty a služby a stanovte ich konkurenčné výhody. Neopomeňte vaše schopnosti, zručnosti a vedomosti.  • Nezabudnite na marketingový, operačný a finančný plán.  • Pozornosť venujte prílohám, ktoré môžu zvýšiť dôveru investorov i celkový úspech vášho podnikania.  Úspešné podnikanie Úspešné podnikanie ide ruka v ruke s jedinečným nápadom, ktorý má potenciál na úspech. Nezaobíde sa bez prieskumu trhu, biznis plánu, financií, dodržiavania právnych náležitostí, marketingového plánu, neustáleho sebarozvoja a vzdelávania.  Chcete sa učiť od najlepších? Dávame vám do pozornosti kurz Ako začať podnikať? Dozviete sa, aké musíte mať predpoklady na podnikanie, kde získať nápady, ako ich otestovať a zistiť ich trhový potenciál.  Nechýbajú v ňom informácie, čo má obsahovať biznis plán, ako vymyslieť názov firmy, kde získať prvé financie, ako sa odlíšiť od konkurencie a mnoho ďalšieho. 
Ako vytvoriť logo a čo má obsahovať
Tipy a triky
16.01.2024
Skillmea

Ako vytvoriť logo a čo má obsahovať

Logo predstavuje neodmysliteľnú súčasť každej značky. Je vizuálnym symbolom, ktorý reprezentuje firmu, produkt či službu, a preto je tvorba loga jedným z kľúčových parametrov budovania značky.  Prečo potrebujem logo? Často je logo tým prvým, čo si zákazníci vybavia v mysli, keď sa spomenie názov konkrétnej značky či firmy. Z tohto dôvodu je vytvorenie loga dôležitým krokom, ktorý pomáha budovať identitu a zabezpečí rozpoznateľnosť firmy medzi konkurenciou.  Zároveň má logo emocionálny náboj, podporuje marketingové úsilie a je prostriedkom na vytváranie emocionálnej pripútanosti zákazníkov k značke.  Logo musí byť originálne, ľahko zapamätateľné a výrazné, aby sa ľahko a rýchlo zapísalo do povedomia zákazníkov.  Ak to zhrnieme, tak firma potrebuje logo z nasledovných dôvodov:  • Identifikácia a rozpoznateľnosť idú ruka v ruke s vizuálnym symbolom firmy, ktorý ju odlišuje od konkurencie a predstavuje spôsob, ako ju identifikovať.  • Budovanie dôvery a profesionality nie je možné bez kvalitného loga, ktoré vyvoláva pozitívne pocity u zákazníkov, dodáva dojem spoľahlivosti a zodpovednosti.  • Logo je jedným z dôležitých marketingových nástrojov a neodmysliteľná súčasť marketingovej stratégie spoločnosti. Využíva sa pri komunikácii so zákazníkmi, napríklad na webovej stránke, letákoch, vizitkách a podobne.  • Logo vyvoláva v zákazníkoch pozitívne pocity, je v súlade s hodnotami a poslaním firmy. Tým pádom má vplyv na vytvorenie emocionálnej pripútanosti firmy a zákazníkov.  • Konkurencia na trhu je pestrá, a preto je pre firmy dôležitá jedinečná identita, ktorá je spojená aj s kvalitným logom. Práve to pomáha odlíšiť sa od konkurencie.  Viem si vytvoriť logo sám? Tvorba loga je súčasťou budovania identity značky, a preto si vyžaduje náležitú pozornosť. Je to proces, ktorý sa nezaobíde bez značnej dávky kreativity a schopnosti komunikovať hodnoty značky. Môžete ju zveriť do rúk profesionálov, alebo sa o to pokúsiť sami prostredníctvom online nástrojov na tvorbu loga.  O tom, že logo je identifikačným prvkom značky, a pri jeho vytváraní treba brať do úvahy pravidlá čitateľnosti, hierarchie, typografie i proporčného vyváženia, sa dozviete v našom online kurze Tvorba loga od základov.  Samozrejme, v kurze nechýbajú ani cenné informácie o tom, prečo je lepšie vytvoriť nadčasové logo a nedávať na trendy. Čaká vás aj redizajn loga a postup jeho tvorby. [Zdroj foto: freepik.com] Význam loga Pri hľadaní odpovede na otázku, ako si vyrobiť logo, je potrebné uvedomiť si jeho význam. Ten spočíva v reprezentácii značky a jeho využití v podnikaní. Logo je ako srdce a vyjadruje podstatu osobnosti vašej spoločnosti, čiže ju reprezentuje vo vnútri firmy, medzi konkurenciou i zákazníkmi.  Reprezentácia značkyTvorba loga ide ruka v ruke s profesionalitou, estetickosťou a zmysluplnosťou. Logo vizuálne reprezentuje značku, ovplyvňuje jej identitu a v neposlednom rade vnímanie spotrebiteľmi. Logo je odzrkadlením hodnôt firmy, jej filozofie a osobitosti značky. Je mostom, ktorý slúži na vytvorenie spojenia medzi spotrebiteľmi a značkou.  Ako vytvoriť logo, ktoré reprezentuje značku? Cieľom je vytvorenie rozpoznateľnej identity pre značku, čo sa spája s budovaním dôvery medzi samotnou značkou a spotrebiteľmi.  Využitie loga v podnikaní Čo sa týka využitia loga, podstatné je, aby bolo súčasťou rôznych platforiem. Uplatnenie nájde na webových stránkach, sociálnych médiách a, samozrejme, v reklamných aktivitách.  Jednoduché, pútavé a ľahko zapamätateľné logo napomáha budovať dôveru voči značke, a teda sa v rámci podnikateľskej činnosti využíva aj na propagačných materiáloch, ako sú rôzne brožúry, prospekty, prezentácie, vizitky a podobne.  Základné prvky loga Ak sa rozhodnete vytvoriť logo online, je dôležité vedieť, aké sú základné prvky loga.  • Farby majú nezanedbateľný vplyv na psychiku a dodávajú logu estetickú príťažlivosť. Zákazníkom i konkurencii prezrádzajú, aká je osobnosť vašej značky. Teda, či staviate na hravosti, inovatívnosti, nadčasovosti či stabilite.  • Typografia je o písmenách usporiadaných tak, aby tvorili jedinečný dizajn. Logo môže byť vytvorené na základe jedného písmena, monogramu či celého názvu značky.  • Obrázky na logu môžu byť ultra jednoduché, alebo, naopak, detailné. Zahŕňajú, napríklad ikony či symboly toho, čo firma predáva, poprípade odzrkadľuje jej hodnoty.  • Slogan je veta, ktorá zaujme a prináša viac svetla do poslania a činnosti spoločnosti.  Ako pracovať s farbami v logu? Výber farby loga je jedným z dôležitých rozhodnutí, nakoľko napomáha vytvoriť vašu firemnú identitu. Vhodný výber farby dáva logu hĺbku tým, že sa podieľa na vytvorení vizuálneho spojenia s hodnotami a osobnosťou firmy.  Čo je však dôležité, správna kombinácia farieb má za úlohu komunikovať pocity smerom k zákazníkom a spájať sa s nami na hlbšej úrovni. Výber farby loga teda predstavuje aj voľbu emócií a asociácií, ktoré chcete v zákazníkoch vyvolať.  Samozrejme, platí to aj opačne. Ak vyberiete nevhodné farby, môže to poškodiť imidž vašej značky, ktorý sa napráva naozaj ťažko. V tomto smere je kľúčové pochopiť, ako farby pôsobia na psychiku a vybrať si takú farbu, poprípade kombináciu dvoch či troch odtieňov tak, aby ste pozitívne ovplyvnili emócie zákazníkov.  Populárne tvary loga a tie, ktorým by ste sa mali vyhnúť Okrem psychológie farieb zohráva pri tvorbe loga rolu aj psychológia tvarov, pretože aj tvary vyvolávajú pocity. Vedia to všetky úspešné značky. Napríklad trojuholník pripomína hrot šípu. Uzavretý kruh je spojený so starostlivosťou a ochranou.  Ako pôsobia na psychiku jednotlivé tvary loga?  • Kruh, elipsa či ovál sú skvelým tvarom pre logo. Spájajú sa s bezpečnosťou, spoľahlivosťou a kontinuitou. Toto logo reprezentuje olympijské hry i niekoľké farmaceutické spoločnosti.  • Obdĺžnikové logá predstavujú stabilitu, rovnováhu, spoľahlivosť, profesionalitu, smelosť a dôveru.  • Trojuholníkové logá sú zosobnením cieľa. Spájajú sa s nimi ambície, mystika, veda, vedomosti, múdrosť, výkon i výzva.  • Logá pozostávajúce z vodorovných čiar značia bezpečnosť, silnú uzemnenosť, stabilitu a pokoj.  • Vertikálne čiary na logu symbolizujú pokrok, výkon, merateľnosť, úspech, silu a možnosti.  • Prirodzené alebo organické logá vznikli ako výsledok značnej dávky kreativity. Sú vyjadrením toho, čo značka potrebuje a nie sú prispôsobené konkrétnym tvarom a geometrii.  • Špirálové logá patria medzi najmenej používané. Viaže sa k nim mystickosť, filozofia, veda, náboženstvo, energia či pokoj.  • Abstraktné logá sú stvorené pre spoločnosti, ktoré chcú vynikať a milujú originalitu. Čo je dôležité, vždy majú nejaký význam, hoci spotrebiteľ naň nemusí prísť okamžite.  Využívanie symbolov v logu Ako si vytvoriť vlastné logo, ktoré reprezentuje značku? Využite symboly, teda malú grafiku, ktorá je dobre zapamätateľná a ľahko pochopiteľná.  Ak použijete v logu symboly, pomôže to rýchlo a efektívne sprostredkovať prvky vašej značky cieľovej skupine. Najčastejšie ide o tvary, farby či ikony.  Pri výbere symbolu vašej značky nezabudnite na:  • definíciu svojej značky, • poznanie svojho publika a  • nepoužívajte symboly podobné inej značke.  Fonty v logu a prepojenie fontu loga so zvyškom brandingu Ak chcete vytvoriť jednotný branding, výber vhodných fontov v logu predstavuje dôležitý prvok. Kľúčové je, aby použité písmo v logu bolo vizuálne prepojené s ostatnými fontami v rámci brandingu spoločnosti, napríklad s webovou stránkou, tlačovinami alebo reklamnými materiálmi.  Výsledkom vizuálnej prepojenosti fontov v rámci brandingu je jednotný a profesionálny imidž spoločnosti, ktorý posilňuje celkovú identitu značky.  Ako si vytvoriť vlastné logo onlineJednou z atraktívnych možností tvorby loga je vytvorenie loga online. Online logo je výsledkom použitia bezplatných aplikácií dostupných na internete, alebo grafických programov, ako sú napríklad Canva, Adobe Illustrator či CorelDRAW.  Canva Obľúbeným nástrojom na tvorbu loga je Canva. Patrí medzi užívateľsky prívetivé grafické programy, a teda je vhodná aj pre začiatočníkov. S troškou šikovnosti dokážete logo vytvoriť za krátky čas. Canva je prístupná online, čiže k nej máte prístup vtedy, keď potrebujete.  Samozrejme, s používaním Canvy sa spájajú aj určité nevýhody. Za zmienku stoja aspoň niektoré z nich. Ak máte bezplatnú verziu, má svoje obmedzenia. V prípade využitia šablón musíte rátať s tým, že len ťažko vytvoríte originálne logo.  Adobe Illustrator Široko používaným softvérom na tvorbu log, grafiku sociálnych médií, reklamy či tlačovín je Adobe Illustrator. Je určený pre tých, ktorí sa grafike venujú dlhší čas. Ak potrebujete vytvoriť iba logo pre svoju značku, preferujte radšej Canvu alebo oslovte profesionálneho grafika.  CorelDRAW Najlepšie programy na tvorbu loga sa nezaobídu bez programu CorelDRAW. Je to dizajnérsky softvér určený pre profesionálov. Jednou z jeho výhod je schopnosť premeniť nápady a skice na profesionálne návrhy loga. Oceníte aj pomocníka, ktorý pomôže s učením a využívaním nástrojov na kreslenie.  Ako si vytvoriť dokonalé logo? Ak si chcete vytvoriť dokonalé logo, potrebujete k tomu dostatok informácií od profesionálov. Dávame vám do pozornosti online kurz Tvorba loga od základov, kde sa dozviete všetko potrebné. Tým pádom dokážete vytvoriť originálne, ľahko zapamätateľné a výrazné logo aj vtedy, keď ste v tomto smere úplný začiatočník. 

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách