Marketingová stratégia: ako si ju nastaviť a dosahovať ciele
Skillmea
22.07.2024
12 minút čítania
Zaujíma vás, čo je marketingová stratégia, ako ju správne nastaviť a dosahovať ciele v konkurenčnom prostredí? Prečítajte si sumár najdôležitejších informácií, ako určiť marketingovú stratégiu so zohľadnením všetkých aspektov marketingového mixu.
V dnešnej dobe, pre ktorú je charakteristická obrovská konkurencia, je marketing neoddeliteľnou súčasťou každého podnikania. Bez kvalitného marketingu sa ľahko stane, že spoločnosť zanikne v mori mnohých ďalších podnikov. Preto by každá firma, bez ohľadu na to, či ide o malé podnikanie alebo veľký biznis, mala mať už na začiatku svojej činnosti vypracovanú marketingovú stratégiu.
Marketingová stratégia je základným prvkom, od ktorého sa odvíjajú všetky ďalšie marketingové kroky danej spoločnosti. Je potrebná pri určovaní primárnych cieľov spoločnosti a jej smerovania.
Čo je marketingová stratégia
Marketingová stratégia podniku predstavuje komplexný plán, ktorý hovorí o tom, ako bude spoločnosť dosahovať ciele v oblasti marketingu. Venuje sa definovaniu dôvodov, prečo firma vyvíja konkrétne aktivity, kto je jej potenciálnym zákazníkom, čo chce svojim klientom doručiť a akým spôsobom to plánuje urobiť.
Ide o dlhodobý plán so zohľadnením všetkých aspektov marketingového mixu, teda produktu, ceny, miesta a propagácie. Cieľom marketingovej stratégie je efektívne oslovenie zákazníkov a uspokojovanie ich potrieb. To ide ruka v ruke so zvýšením predaja a ziskovosti spoločnosti.
Ak to zhrnieme, tak hlavnými cieľmi marketingovej stratégie sú:
spokojnosť zákazníka a
dosiahnutie konkurenčnej výhody.
Marketingová stratégia ako nevyhnutnosť úspešného biznisu
Ak chceme v dnešnej dobe vybudovať úspešné podnikanie, bez marketingovej stratégie sa zaobídeme len ťažko. V tomto dokumente je zahrnutá základná vízia spoločnosti. Od nej sa odvíja následné jednoduchšie určovanie toho, na akých produktoch vo firme treba zapracovať, komu a akým spôsobom ich predávať a, samozrejme, aký postup zvoliť na ich propagáciu.
Každá spoločnosť potrebuje individuálne vypracovanú marketingovú stratégiu, ktorá závisí, napríklad od konkrétneho zamerania danej spoločnosti.
Aké sú základné typy marketingových stratégií
Marketingová stratégia by mala byť teda šitá na mieru konkrétnej spoločnosti. Existujú rôzne typy stratégií marketingu. Neviete, ktoré sú to? V tom prípade čítajte ďalej.
1. Digitálny marketing
Žijeme v dobe moderných technológií, a preto čoraz väčšiu rolu v rámci marketingovej stratégie zohráva digitálny marketing. Sú v ňom obsiahnuté všetky online aktivity s cieľom prilákať a angažovať cieľovú skupinu. Medzi nástroje digitálneho marketingu patria, napríklad webstránky, sociálne médiá, e-mail marketing, PPC reklama a pod.
Je potrebné opätovne zdôrazniť, že online marketingová stratégia patrí aktuálne medzi najdôležitejšie typy marketingových stratégií, pretože umožňuje firmám zviditeľniť sa vo svetovom meradle. Navyše je možné prostredníctvom špeciálnych nástrojov ľahko sledovať aj účinnosť jednotlivých reklamných kampaní.
2. Marketingová stratégia diferenciácie
Táto marketingová stratégia sa zameriava na vytvorenieoriginálneho (jedinečného, unikátneho) produktu alebo služby, ktoré sa odlišujú od konkurencie. Produkt a služba sa vyznačujú aj vysokou kvalitou, aby zákazníci videli ponúkanú vysokú hodnotu a zároveň boli ochotní za ňu zaplatiť vyššiu cenu.
3. Marketingová stratégia nízkej ceny
Ide o stratégiu, pri ktorej je pre zákazníkov lákadlom nižšia cena produktu alebo služby. Jej cieľom je poukázať na výhodu spočívajúcu v pravidelnom nákupe u konkrétneho výrobcu či predajcu v porovnaní s konkurenciou.
4. Marketingová stratégia zameraná na rast
Marketingová stratégia zameraná na rast zahŕňa súbor krokov, ktoré vedú k dosiahnutiu rastu a zvyšovaniu výnosov spoločnosti. Jej cieľom je rozširovanie zákazníckej základne, teda získavanie nových zákazníkov, ale aj zvyšovanie predaja a zisku i zvyšovanie podielu na trhu.
5. Marketingová stratégia zameraná na verných zákazníkov
Táto stratégia predstavuje dlhodobejší plán. Je zameraný na udržanie existujúcich zákazníkov a rozšírenie zákazníckej základne vďaka budovaniu a udržiavaniu silných vzťahov s tými súčasnými. Hlavným cieľom je udržať si aktuálnych zákazníkov, zvýšiť ich lojalitu a pravidelne s nimi komunikovať.
Prečo je marketingová stratégia dôležitá a ako si stanoviť cieľ
V dnešnej dobe rýchlo sa meniaceho trhu, vysokej konkurencieschopnosti a neustálych zmien je marketingová stratégia nutnosťou. Prečo je dôležitá?
Umožňuje stanoviť si presné, jasné, reálne a časovo ohraničené ciele a smer podnikania, vďaka čomu sú všetky marketingové aktivity spoločnosti koordinované a vedú k dosiahnutiu stanovených cieľov.
Pomáha pri efektívnom plánovaní a využívaní finančných, ľudských a časových zdrojov. To ide ruka v ruke s vyššou efektivitou marketingových kampaní.
Pomáha identifikovať konkurenciu a výraznejšie sa od nej odlíšiť, resp. získať konkurenčnú výhodu.
Prináša spoločnosti väčšiu flexibilitu v reagovaní na zmeny na trhu či v preferenciách zákazníkov.
Má vplyv na konzistentnosť podniku – komunikáciu jednej myšlienky rozličnými spôsobmi, autentickosť a uveriteľnosť.
Je dôležitá pri získavaní potenciálnych zákazníkov, pretože pomáha pri ich identifikácii i spôsobe oslovovania.
Predstavuje pomocníka pri meraní marketingového výkonu, lebo obsahuje metriky a ciele schopné merať efektivitu marketingových aktivít.
Metóda SMART ako pomôcka pri stanovení marketingových cieľov
Zaujíma vás, ako si nastaviť marketingové ciele? Vhodnou pomôckou je napríklad metóda SMART. V čom spočíva jej podstata? Stačí vedieť, čo znamenajú jednotlivé písmená.
S ako Specific (konkrétne) – ciele by mali byť jasné a konkrétne.
M ako Measurable (merateľné) – ciele by sa mali dať vyčísliť/vyhodnotiť.
A ako Achievable (dosiahnuteľné) – ciele by mali byť realistické a dosiahnuteľné vzhľadom na zdroje a možnosti spoločnosti.
R ako Relevant (relevantné) – ciele by mali byť relevantné pre vaše podnikanie a mali by byť v súlade s celkovou víziou podnikania.
T ako Time-bound (časovo ohraničené) – každý cieľ by mal mať stanovený termín splnenia, aby bolo možné sledovať pokrok.
Aké všetky dáta musím mať pred tvorbou marketingovej stratégie
Predtým, než sa pustíte do tvorby marketingovej stratégie, je potrebné zhromaždiť a analyzovať rôzne typy údajov a informácií, ktoré vám umožnia lepšie porozumieť trhu, konkurencii a cieľovým zákazníkom.
Faktom je aj to, že univerzálny návod na tvorbu dokonalej marketingovej stratégie neexistuje. Každý biznis je originálny, takže si vyžaduje odlišný prístup. Je napríklad rozdiel v marketingovej stratégii digitálnej agentúry a podniku, ktorý predáva pekárenské výrobky či kozmetiku.
6 kľúčových dát a informácií, ktoré musíte mať
Pri zhromažďovaní dát a informácií na tvorbu marketingovej stratégie, sa zamerajte na nasledovných 6 oblastí.
1. Segmentácia
Segmentácia predstavuje základnú formu analýzy trhu s cieľom zoznámiť sa s jeho štruktúrou. Trh sa rozdeľuje na skupiny odlišné svojím nákupným správaním i potrebami. Prostredníctvom segmentácie možno získať údaje o tom, ktoré skupiny zákazníkov môžete osloviť.
2. Dáta o zákazníkoch
Skupiny zákazníkov rozlišujeme na základe demografických údajov (vek, pohlavie, výška príjmu, dosiahnuté vzdelanie, zamestnanie…), geografických údajov (bydlisko, klimatické podmienky…), psychografických údajov, ako napríklad životný štýl, hodnoty či názory. Súčasťou sú aj behaviorálne údaje v podobe nákupného správania, lojality k značke či frekvencia nákupov.
3. Cielenie (targeting)
Targeting je o tom, že z definovaných publík si vyberiete iba tie relevantné. Tým získate aj predstavu o veľkosti jednotlivých zákazníckych skupín, ich rastovom potenciáli a podobne.
4. SWOT analýza
SWOT analýza je skvelá na identifikovanie silných a slabých stránok spoločnosti a aj zhodnotení príležitostí a hrozieb. Mali by ste hľadať odpovede na tieto otázky:
Strengths (silné stránky) – aké má firma silné stránky?
Weaknesses (slabé stránky) – aké sú jej slabé stránky?
Opportunities (príležitosti) – aké príležitosti by sa dali využiť?
Threats (hrozby) – aké hrozby môžu ohroziť podnikanie?
5. Dáta o konkurencii
Nezabudnite na získanie dôležitých informácií, ktoré sa týkajú konkurencie, jej marketingových stratégií a cenovej politiky.
6. PESTLE analýza
Prostredníctvom tejto analýzy zistíte veľa o typoch prostredí, ktoré majú vplyv na fungovanie vašej spoločnosti. Ide, napríklad o politické, ekonomické, sociálne, technologické či legislatívne prostredie.
Ako vytvoriť efektívnu marketingovú stratégiu
Na vytvorenie efektívnej marketingovej stratégie sa určite oplatí vyčleniť si dostatok času i prostriedkov a venovať jej pozornosť. Namieste je aj možnosť investície do využitia služieb profesionálov z tejto oblasti.
Zjednodušený postup tvorby marketingovej stratégie možno zhrnúť do nasledovných bodov:
Identifikujte si 4P spoločnosti, teda produkt, cenu, propagáciu a distribúciu.
Nastavte si krátkodobé a dlhodobé ciele, ktoré sa odvíjajú od analýzy trhu a konkurencie. Analýza zákazníkov vám pomôže v nastavení efektívnej komunikácie s cieľovou skupinou a zvolíte si relevantné marketingové kanály (sociálne médiá, e-mail…).
Vyčleňte a rozdeľte rozpočet na jednotlivé nástroje marketingovej stratégie.
Sledujte výkonnosť kampaní, analyzujte dáta a porovnajte ich so stanovenými cieľmi.
Šikovných pomocníkov nie je nikdy dosť
Pomôckou pri tvorbe marketingovej stratégie môžu byť pre vás vzory marketingových stratégií, ktoré si stiahnete z internetových stránok niektorých marketingových spoločností zadarmo, alebo za poplatok. Poskytujú akúsi osnovu a záchytné body pri tvorbe vlastnej stratégie.
Ak sa v tejto oblasti ešte stále strácate, dávame vám do pozornosti naše profesionálne online kurzy, vďaka ktorým získate lepšiu predstavu o vytváraní marketingovej stratégie a aj potrebné zručnosti.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩