Aký je vlastne rozdiel medzi UI a UX pri dizajne digitálnych produktov?
Ľudovít Nastišin
07.07.2021
6 minút čítania
Pokiaľ ide o dizajnovú stránku digitálnych produktov, často sa stretávame s výrazmi „Požívateľská skúsenosť (UX)“ a „Používateľské rozhranie (UI)“. Aj keď sú oba pojmy dosť známe, tak nie je výnimkou, že ľudia v dizajne digitálnych produktov (aj mimo neho) používajú tieto pojmy ako synonymá, prípadne ich uvádzajú nesprávne. V tomto článku sa na to trošku pozrieme.
UI: Ako to vyzerá
Pri dizajnovaní používateľského rozhrania (User Interface) sa venujeme tomu, ako budú vyzerať napríklad jednotlivé screeny. Bavíme sa tu teda najmä o ich grafike, o kreatíve. Keď si to zjednodušíme, tak UI rieši to, čo vidíme našim okom. Sú to použité obrázky, farby, aplikované animácie prechodov či efektov a takto by sme mohli pokračovať.
Dobre spracované UI by malo spĺňať niekoľko všeobecných zásad:
Musí to byť jasné. Všetky prvky UI sú niečo ako vizuálne metafory. Musia byť pre nich okamžite zrozumiteľné. Ak musí používateľ uvažovať nad tým, čo daný element robí, niekde je chyba.
Musí to byť známe. UI by malo umožniť používateľom využiť ich predchádzajúce skúsenosti z iných interakcií, ktoré s daným produktom mali a tak im budú aj tie ostatné funkcie minimálne povedomé.
Musí to byť konzistentné. Keď je UI spracované konzistentne naprieč všetkými produktami či ich stránkami, tak si používateľ začne rýchlo všímať vzorce používania a osvojí si ich.
Musí to byť efektívne. Dobré UI umožňuje používateľom dosiahnuť pri minimálnom vstupe požadovaný výstup. Tu radíme napríklad aj skratky pre skúsených používateľov, vďaka ktorým bude ich interakcia produktívnejšia. Jednou takou je aj Ctrl+C/V.
UI je teda priestor, v ktorom sa dejú všetky interakcie medzi človekom a strojom. Vďaka nemu môžeš efektívne ovládať zariadenia na plnenie potrebných úloh. Vlastne aj teraz pri čítaní tohto článku vnímaš UI spracovanie nášho webu.
UX: Ako to funguje
Keď sa bavíme o používateľskej skúsenosti (User Experience), tak máme na mysli celú logiku toho, ako to funguje na pozadí. Povedzme, že robíme mobilnú aplikáciu. UX sa postará o to, aby sa v nej jej používateľ vedel intuitívne orientovať a práca s ňou mu nespôsobovala bolesti hlavy. Všetky kroky musia mať svoju logiku. Objaví sa najprv obrazovka s registráciou a až potom ťa apka pustí dnu, alebo si ju môžeš hneď vyskúšať a pokyn na registráciu sa objaví až potom? Obe varianty poskytnú inú používateľskú skúsenosť bez ohľadu na to, aký animačný prechod (UI) sa pri ťukaní zobrazuje alebo akým fontom sú prezentované texty.
Pri práci na UX by si mal venovať veľa času testovaniu použiteľnosti daného riešenie, nezaškodí a ani používateľský prieskum. Až potom má zmysel začať priebežne implementovať jednotlivé aspekty UI, ktorými sú dizajn layoutu, vizuálne spracovanie či branding. Obe profesie riešia niečo iné, no musia fungovať v tandeme. Neexistuje žiadna jasne stanovená čiara, kedy končí práca na UX a ideme riešiť UI.
UX zahŕňa všetky aspekty interakcie koncového používateľa so spoločnosťou, jej službami a produktmi.
Už tie samotné skratky UX a UI implikujú, že sú tieto dve disciplíny prepojené aj keď je ich podstatou niečo iné. Niečo, čo vyzerá skvele, ale ťažko sa používa, je príkladom skvelého UI a zlého UX. Na druhej strane zasa niečo super použiteľné, čo vyzerá hrozne, je príkladom skvelého UX a zlého UI. “
Pekne to sumarizuje tento obrázok.
Prečo sú UX a UI často ponúkané ako jedna pozícia?
Už sme si povedali, že UX a UI sú dve samostatné oblasti, takže by ťa teraz mohlo zaujímať: prečo je toľko pracovných ponúk, ktoré hľadajú dizajnérov UX / UI v jednom?
Pravdou je, že z širšieho uhla pohľadu sú UX a UI stále relatívne novými oblasťami a ako už bolo spomenuté, majú tendenciu byť špecifické pre technologický priemysel. Mimo sveta dizajnu a technológií im mnohí až tak nerozumejú, aj keď sú pre biznis veľmi dôležité.
Nie je to však vždy len o nepochopení ľudí z inej brandže. Mnoho spoločností cielene hľadá všestranných dizajnérov, ktorí dokážu zastať UX aj UI, alebo ktorí majú okrem svojich hlavných skillov aspoň dostatočnú úroveň poznania UX alebo UI princípov.
Či už teda hľadáš pozíciu iba pre UI, výlučne pre UX alebo kombináciu oboch, je dôležité pozrieť sa na pracovnú pozíciu s nadhľadom a venovať osobitnú pozornosť uvedeným schopnostiam, úlohám a zodpovednostiam. Treba rýchlo zistiť, či je pracovná ponuka skutočne zameraná na jedno alebo druhé, alebo je cielene formulovaná na oba. V každom prípade si to ale vyžiada iný skillset.
Stále si nevieš vybrať to správne pre seba? Skús to s týmto obrázkom:Takže ešte raz na záver, UI - dizajn používateľského rozhrania nie je to isté ako UX - dizajn používateľskej skúsenosti.
Som digitálny kreatívec (problem solver), ktorého špecializácia je "kreatívny kitbash". Táto profesia neexistovala, dokým som si ju nevymyslel, pretože práve to ma vystihuje najviac. Ide o schopnsoť kombinovať digitálne skilly (3D, 2D, animácia, VFX, generative AI, ilustrácie,...) s cieľom vytvoriť čo je treba a to bez ohľadu na zadanie.