Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži
Martina Baumann
03.08.2017
15 minút čítania
Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamnej agentúre TRIAD Advertising a popritom je aj našou novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing. Sociálne siete sú nevyspytateľné a ako sama hovorí, stále nevieme o nich dosť, aj keď na nich trávime veľa času. Objavujú sa tu nové pravidlá, ktoré treba neustále sledovať. O tom, že sociálne siete a marketing sú jej život, ťa presvedčí už sama Majdži v rozhovore.
Majdži tvrdí:Z mojej práce som asi najviac hrdá na celú komunikáciu TATRATEA na Facebook-u, či Instagrame, ktorá mi zároveň robí najväčšiu radosť a je takým mojim "dieťatkom", o ktoré som sa starala úplne od začiatku, odkedy sa dostala pod naše triadovské krídla. Okrem SVK contentu pripravujem aj globálny obsah v angličtine, ktorý potom preberajú partneri z iných krajín.
Ahoj Majdži, vítame ťa u nás v Learn2Code. Si našou novou lektorkou, tak sa nám na začiatok trošku predstav.
Ahojteeee, v prvom rade ďakujem za privítanie a super príležitosť s vami pracovať a odovzdávať budúcim šikovníkom niečo zo svojich skúseností. V skratke o mne, pochádzam z Trnavy, kde som prežila celý život a študentské obdobie až po vysokú, FMK UCM, ktorá mi otvorila dvere do veľkého a fascinujúceho sveta reklamy. Milujem cestovanie, či už po Slovensku alebo po druhej strane zemegule, festivaly, pivko s kamošmi, tanec a detskú radosť z každodenných maličkostí, ktorá zo mňa dúfam, nikdy nevyprchá.
Majdži, zdroj: FB
Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.
Už to budú štyri krásne roky, odkedy sa mi splnil hneď prvý pracovný sen, dostať sa do najúžasnejšej reklamnej agentúry, TRIAD Advertising. Začala som spoznávať vody social media, do ktorých som počas výšky len tak veľmi jemne namočila prsty a učiť sa každý deň nové veci od v tom čase najlepších a jedných z prvých social media managerov na Slovensku vôbec, chalani Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na tie časy veľmi rada spomínam. Mám pocit, že to bolo tak pred sto rokmi, social media boli totiž totálne iné ako dnes. Sponzorovanie obsahu ešte nebolo také bežné, resp. reklamné Facebook formáty ešte len prichádzali na Slovensko, čiže dovtedy sa muselo postovať oveľa častejšie, až nejakých 20 postov mesačne. Pre značky bolo vtedy tiež oveľa dôležitejšie ako dnes vybudovať si dostatočne veľkú základňu fanúšikov, aby sa posty mali komu zobrazovať, keďže sa zobrazovali len organicky.
Štyri roky sa niekomu nemusia zdať až tak veľa, ale vo svete social media to znamená, že ste zažili už niekoľko vývojových štádií. Počas tohto obdobia som sa starala o rôzne značky ako Rajo, Poštová banka, TATRATEA, adidas a vyskúšala som si aj team leading jedného z našich social media tímov, ktorého som sa po roku dobrovoľne vzdala. Ozvali sa totiž moje nesplnené cestovateľské sny, ktoré ma zaviedli až do Austrálie. TRIADu som sa ale nechcela vzdať a našťastie ma po návrate prijali s otvoreným náručím a striekajúcim šampanským naspäť. Tomu sa povie happy end, čo? :D
Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?
To, že je neskutočne rôznorodá a komplexná zároveň a že ma každý deň učí niečo nové. Inak poznáte tento citát, ktorým začína film Moneyball? "It's unbelievable how much you don't know about the game you've been playing all your life." Mickey Mantl síce hovoril o bejzbole, ale mne to celkom sedí aj na social media. Robíme s nimi celé dni a napriek tomu je toho stále tak veľa, čo o nich nevieme. A ak náhodou aj áno, každý deň sa menia a prinášajú do tejto našej hry nové pravidlá.
Majdži, zdroj: FB
U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Čo ťa priviedlo k tejto myšlienke?
Pôvodný podnet prišiel od chalanov z Learn2Code, ktorí mali v pláne spraviť kurz "Online marketing". To je ale tak veľmi široká kategória, že sme sa potom rozhodli vybrať si len jednu časť, logicky takú, ktorá dnes patrí medzi najsilnejšie kanály marketingovej komunikácie, a tou sú, ako už všetci viete, social media.
Čo všetko môže dať spomínaný online kurz tomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?
Taaaak v prvom rade to bude podľa mňa pre väčšinu ľudí taká "facka", keď zistia, čo všetko práca social media managera obnáša. Celkovo som sa snažila vystavať kurz tak, aby dal človeku najdôležitejšie základy, hlavne čo sa týka social media advertisingu, teda vytváranie a nasadzovanie kampaní. Venujeme sa však aj kreativite vo forme konkrétnych ukážok z praxe, že aký content na Facebook či Instagram patrí, a aký nie, príklady, ako sa dá hrať s jednotlivými formátmi postov, atď. Suma sumárum, po absolvovaní kurzu by mal mať človek našliapnutú cestičku k práci social media managera, či už v reklamnej agentúre, alebo na strane klienta.
Ako by si opísala Social Media Marketing na Slovensku? Je iný napríklad v porovnaní so zahraničím?
Určite je rozdiel pracovať s tak maličkým trhom, akým je Slovensko, než s publikom väčšej krajiny. Nemusíme ani chodiť veľmi ďaleko, hneď u bratov Čechov je to o niečom inom, jednak čo sa týka advertisingu, keďže vedia pracovať s vyšším potenciálnym zásahom a inou cenou za interakciu, a jednak samozrejme aj samotný content, ktorý by mal byť vždy čo najviac lokálny. To znamená, že iný typ humoru funguje na ľudí v Čechách než u nás, vedia riešiť iné témy, vyjadrovať sa k vlastným spoločenským udalostiam, tradíciám, kultúre a pod.
Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom?
Jasnačka, bez každodennej dávky noviniek zo social media sveta by som ešte teraz písala holé textové statusy. Sledovanie trendov je veľmi veľmi dôležité, a ak ide o social media, tak ešte miliónkrát viac dôležité. Nič nie je totiž staršie ako včerajšia novinka. To znamená, že akonáhle Facebook sprístupní nejakú novú fíčurku, už by sa vám mal pariť mozog nad tým, ako ju čo najskôr využiť pre vašu značku, o ktorú sa staráte. Ide vždy o jedinečnú príležitosť, ako novým spôsobom zaujať vaše publikum na sociálnej sieti ešte predtým, než sa stane bežnou (čiže na druhý deň).
Napríklad keď prišiel nový placement reklamy na Instagrame, boli sme medzi prvými, ktorý začali kampane nasadzovať aj na Instagram, a okrem iného sme tak využili to, že sponzorovaného brand contentu tam ešte nebolo až tak veľa, a tým pádom aj cena bola nižšia.
Samozrejme sledujem na sociálnych sieťach aj svetové značky, ktoré sú často studnicou inšpirácie. Napríklad taký Red Bull, čo tí teraz stvárajú na Instagrame, to je radosť sledovať a učiť sa...dokresľovacie súťaže v Stories, alebo rôzne interaktívne srandičky pre ich followerov, no krása.
Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v tejto oblasti, na internete alebo na sociálnych sieťach sa to priam hemží s ponukami a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na sociálne siete. Vnímaš to tak aj ty?
Samozrejme, veď inak by social media manageri neměli co žrát. Ale nie, teraz vážne. Je to špecializácia ako každá iná. Síce ešte pred pár rokmi táto pozícia neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje teraz a značky/klienti už našťastie vedia, že ju potrebujú. Tým, že Facebook, a už aj Instagram, sa stali plnohodnotným médiom, ku každému jednému postu by značka mala pristupovať ako k akémukoľvek inému komunikačnému materiálu. Nestačí dať von fotobankovú grafiku a obyčajný copytext. V tej záplave brandovaného contentu musia vyniknúť a zaujať, a na to potrebujú niekoho, kto social media 100%-ne pozná, dennodenne sa im venuje a vie, čo momentálne funguje.
Je to podľa teba dobre zaplatené?
Všestranný social media manager je predsa na nezaplatenie!
Na druhej strane komunita týchto ľudí veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne Social Media pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície?
Hmm, netrúfam si to zovšeobecňovať, už to bude nejaký ten piatok, čo som naposledy robila pohovor s potenciálnymi social media managermi. Z vlastnej skúsenosti ale viem, že aj keď človek nemá za sebou zrovna dva roky praxe a doposiaľ spravoval akurát tak svoj osobný profil, dá sa vycítiť, či to má v krvi alebo nie. A ak áno, stojí za to venovať mu svoj čas a doučiť ho veci, v ktorých má možno medzery.
Niekto si môže myslieť, že stačí si založiť účet na Facebooku, vložiť pár príspevkov a fotiek, prípadne si vloží nejaké tie peniaze do reklamy a to je všetko. Považuje sa za odborníka a vie s ním robiť. Stretávaš sa s tým aj ty?
Ani nie, skôr si myslím, že nakoniec tí ľudia väčšinou zistia, že aha, asi je toho viac, čo treba vedieť.
Aké sú najčastejšie chyby pri takejto práci?
Najväčšia chyba je podľa mňa to, ak sa značka neprispôsobí charakteru konkrétnej social media platformy a produkuje nasilu hlúposti len preto, aby niečo komunikovala. Nechcem teraz ukazovať prstom, ale naposledy ma takto vytočila jedna nemenovaná finančná inštitúcia, ktorá na svoju Facebook page vypostovala post s rôznymi príchuťami zmrzliny a vyzývala ľudí do diskusie, aby im v komentároch napísali, ktorú príchuť majú najradšej. Žiadne napojenie na značku, len zbytočný balast, post, ktorý by mohol použiť ktokoľvek. A aby som vysvetlila aj to prispôsobenie sa charakteru sociálnej siete, značky zabúdajú, že sociálne siete sú tu stále v prvom rade pre ľudí. Preto, ak je napríklad Instagram platformou, kde sa uploadujú krásne autentické fotky a videá z reálneho sveta, prečo by ju mali značky ničiť svojimi pozliepanými grafickými vizuálmi, ktoré patria niekde na reklamný stĺp?
Existuje zlý príspevok a dobrý príspevok? Alebo to záleží aj od toho, ako sa na to pozeráme?
Tak tak, záleží od uhla pohľadu. Vieme hodnotiť kreatívne spracovanie postu, na čo sa teda väčšinou pozerám ja, alebo potom z hľadiska toho, ako dobre príspevok performuje, teda, či naň ľudia reagujú a dávajú lajky jak odtrhnutí z reťaze. Za mňa je ale dobrý príspevok každý, ktorý ma pri scrollovaní News Feedu dokáže zaujať na toľko, že sa pri ňom zastavím a venujem mu svoju pozornosť, tzv. "scroll stopper".
Pýtajú sa ťa napríklad tvoji priatelia na to, že ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady?
A veruže áno. Vidíš, aj to svedčí o tom, že práca social media managera nie je len o bohapustom sedení na Facebook-u. Človek si myslí, že to zvládne aj sám, ale keď príde na lámanie chleba, už aj volá svojmu socialistovi na telefóne. A ja mu, samozrejme keď čas dovolí, rada zdvihnem a poradím.
Čo by si poradila všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať?
Zarezávať v TRIADe, a popri tom zrejme neustále updatovať tento kurz. Keďže, ako som už niekoľkokrát spomenula, social media sa menia každú chvíľu.
Majdži, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍 Ak máš na Majdži nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇
Martina Baumann
Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem.